/

احکام تحقیرآمیز جمهوری اسلامی علیه زنان صدای فعالان حقوق بشر را درآورد

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با انتشار بیانیه‌ای، احکام تحقیرآمیز و نامتناسب علیه زنان به بهانه حجاب اجباری و بازگشت مجدد گشت ارشاد را محکوم کرد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران صدور احکام تحقیرآمیز و نامتناسب علیه زنان به دلایل مرتبط با حجاب اجباری و همچنین بازگشت گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها را محکوم کرد و خواستار اقدام فوری در این زمینه شد.

این مجموعه با انتشار بیانیه‌ای نوشت: وضعیت جاری، یعنی محکومیت زنان به احکام تحقیرآمیز به بهانه کشف حجاب در کنار تلاش آشکار جمهوری اسلامی برای حفظ چهره در سطح بین‌المللی، باید به طور گسترده محکوم شود. انفعال یک گزینه نیست.

این نهاد حقوق بشری تشدید برخوردها با زنان و دختران ایرانی را ناقض کرامت، حقوق و آینده میلیون‌ها زن ایرانی ارزیابی کرد.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی باید فوراً به درخواست‌های چندماهه فعالان و جامعه بین‌المللی توجه کند و حقوق زنان و دختران را در قوانین و در عمل تضمین کند.

نگارندگان بیانیه تاکید کرده‌اند: اکنون با بازگشت دوباره گشت‌های اخلاقی، از حدود یک هفته قبل، چندین زن در ایران احکام تحقیرآمیزی به دلیل عدم رعایت حجاب مورد تأیید حکومت دریافت کرده‌اند. روندی که به نظر می‌رسد سیستماتیک باشد.

در بیانیه تصریح شده است: به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی با تکیه بر قوانین حجاب اجباری، بر روی تحقیر کردن زنان تمرکز کرده و احتمالاً امیدوار است که با اعمال فشار از طریق تحقیر کردن به جای حبس کردن در کنار پیش برد مطالبات خود، پیامدهای سیاسی این کار را در جامعه بین‌الملل به حداقل برساند.

اواخر تیر ماه، سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از استقرار گشت‌های خودرویی و پیاده برای آن چه مقابله با «بی‌حجابی» خواند، خبر داده بود.

او اعلام کرده بود: در نتیجهٔ استقرار این گشت‌ها با کسانی که پوششِ خارج از عرف دارند و به گفته او همچنان بر هنجارشکنی خود اصرار دارند، برخورد خواهد شد

در اطلاعیه نیروی انتظامی در این زمینه آمده بود که آغاز فعالیت دوباره گشت ارشاد بر اساس «تأکید رئیس‌جمهور و رئیس قوهٔ قضاییه» صورت گرفته است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در اینباره نیز نوشت: بازگرداندن پلیس اخلاق ایران به شدت نگران‌کننده است و زنگ هشدار را درباره عواقب سخت بالقوه برای دختران و زنان در کشور به صدا در می‌آورد.