/

عواقب دردناک حضور دوباره گشت ارشاد برای جمهوری اسلامی؛ مردم فشار بیشتر را تحمل نخواهند کرد

"رویترز" به نقل از یک مقام سابق جمهوری اسلامی نوشت: "حضور دوباره گشت ارشاد و کارزار بازداشت و احضار فعالان می تواند عواقب دردناکی برای نظام داشته باشد و به اعتراضات خیابانی دامن بزند".

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری “رویترز” در گزارشی با اشاره به از سرگیری حضور ون های گشت ارشاد در خیابان های ایران و تشدید کارزار سرکوب رژیم علیه فعالان سیاسی و مدنی می نویسد:”حاکمان روحانی ایران در آستانه سالگرد مرگ “مهسا امینی” دختر جوانی که در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی جان اش را از دست داد از ترس از سرگیری تظاهرات سراسری که ماه های متمادی جمهوری اسلامی را به لرزه درآورده بود مخالفان را با شدت بیش تری سرکوب می کند.

در ادامه این گزارش آمده است: در کارزار راه اندازی شده رژیم روزنامه‌ نگاران، وکلا، فعالان، مدافعان حقوق بشر و دانشجویان بازداشت یا احضار شده و یا با اقدامات دیگری مواجه شده اند که یکی از فعالان آن را “القای ترس و ارعاب” توصیف می کند. مقام های ارشد جمهوری اسلامی از کارزار سرکوب تازه برای حفظ ثبات رژیم دفاع کرده اند. با این وجود، برخی از سیاستمداران و خودی های رژیم می گویند افزایش سرکوب می تواند بحران بین رهبری روحانی و جامعه را در زمان رشد نارضایتی مردم به دلیل مشکلات اقتصادی تعمیق نموده و شدت بخشد.

پلیس روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای پلیس امنیت اخلاقی برخورد با زنانی که قوانین پوشش حجاب اجباری را زیر پا می گذارند تشدید کرده است. حادثه مرگ مهسا امینی به دلیل همین موضوع سال ‌ها خشم فروخورده نسبت به مسائلی از تشدید کنترل‌ های اجتماعی و سیاسی گرفته تا مشکلات اقتصادی را برانگیخت و به بدترین بحران برای مشروعیت نظام دین سالار روحانیون در دهه های اخیر دامن زد. نیروهای امنیتی ماه‌ها ناآرامی را سرکوب کردند که طی آن معترضان از همه اقشار خواهان سقوط جمهوری اسلامی بودند و زنان با خشم روسری‌ های اجباری را از سر برداشتند و سوزاندند”.

“رویترز” در ادامه می افزاید:”یک مقام ارشد سابق جمهوری اسلامی که نخواسته نام اش فاش شود می گوید این بار مقام های نظام نباید واقعیت های میدانی را نادیده بگیرند. او افزود:”مردم کماکان از مرگ مهسا امینی خشمگین هستند و به دلیل تقلای روزانه برای آوردن غذا به سفره های شان ناامید شده اند. چنین تصمیمات اشتباهی ممکن است عواقب دردناکی برای نظام داشته باشد. مردم نمی توانند فشار بیش تری را تحمل کنند. اگر فشار ادامه یابد دوباره شاهد اعتراضات خیابانی خواهیم بود”.

رسانه های اجتماعی نیز مملو از نظرات خشمگینانه کاربران ایرانی نسبت به بازگشت ون های گشت ارشاد به خیابان ها بود. فعالان سیاسی می گویند رژیم جمهوری اسلامی کارزار سرکوب را شدت بخشیده تا مردم را در آستانه سالگرد مرگ مهسا امینی از خیابان ها دور نگه دارد. “آتنا دائمی” فعال حقوق بشر در ایران می گوید:”جمهوری اسلامی احساس خطر می کند. رژیم با استقرار مجدد پلیس امنیت اخلاقی به انقلاب مردم دامن می زند. مردم به دلیل سرکوب، نقض حقوق بشر و بدتر شدن مشکلات اقتصادی بسیار عصبانی هستند”. رسانه های ایران نیز گزارش داده اند که محمد خاتمی رئیس جمهور دوره اصلاحات چنین اقداماتی را مصداق “خودتخریبی” و باعث “التهاب” بیش تر جامعه خوانده است”.

“رویترز” در ادامه می نویسد:”تحولات اخیر خبر بدی برای انتخابات پارلمانی ماه فوریه آینده ایران است زمانی که حاکمان ایران امیدوارند مشارکت بالایی را شاهد باشند تا مشروعیت خود را نمایش دهند؛ حتی اگر نتیجه آن انتخابات در عمل هیچ تغییری در سیاستگذاری های اصلی رژیم ایجاد نکند”.