/

اشکان خطیبی خطاب به زنان خواننده ایرانی: روزی را می‌بینیم که صحنه‌ها را از این بی‌هنران پس گرفتید

اشکان خطیبی، بازیگر و کارگردان، در یک پست اینستاگرامی خطاب به زنان هنرمند و خواننده ایرانی نوشت: «روزی را می‌بینیم که صحنه‌ها را از این بی‌هنران پس گرفتید.»

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آقای خطیبی در این پست، ضمن انتشار ویدئویی از اجرای کنسرت-تئاتر «ده سال تنهایی» که خود نویسنده، خواننده و کارگردانش بوده، گفته است که اجرای این کنسرت-تئاتر در سال ۱۳۹۶ به دلیل بازخوانی یک ترانه توسط سه خواننده زن، بدون همراهی صدای مردانه توقیف شد.

به گفته این بازیگر، پس از اجرای این کنسرت-تئاتر دیگر به او مجوز کنسرت داده نشد.

او نوشته است: در طول دههٰ گذشته تمام تلاش و اعتبارم رو به کار گرفتم تا به صدای خوانندگان زن تریبون بدم. از “دستتو بده من” تا “میگریزی” از “نفس زمین” تا “شرق دور تنهایی”. تارا، غزل، سروین، ملینا، پرنیا، منا، گلناز، پریماه، سپیده و هنوز ده ها خواننده زن درجه یک دیگه هستند که دوست دارم روزی باهاشون کار بکنم. چند وقتیه که از تارا خبر ندارم و نگرانشم. نگران تک تک شونم ولی امیدوارم به رهایی پرنده ی صدا از حبس حنجره شون.

او در پایان خطاب به زنان خواننده ایرانی گفت: آن روز رو می‌بینیم که صحنه‌ها رو از این بی‌هنران پس گرفتید و دنیا هنر و صدای ناب‌تان را تحسین می‌کند.

آقای خطیبی پیش از این هم در همراهی با اعتراضات مردمی در ایران پست های انتقادی نسبت به نوع رفتار حکومت با معترضان و وضع قواعد و قوانین سختگیرانه و سرکوب زنان، منتشر کرده است.

خطیبی دی ماه سال گذشته خبر داد که به دلیل حمایت از اعتراض‌ها، احضار و بازجویی شده و بارها به صورت تلفنی تهدید به مرگ شده و بر اثر فشارها سکته کرده است. او افزود: «می‌دانید که این ورق برنمی‌گردد این خون‌ها پاک نمی‌شود. اکنون گاه بیداریست چرا که روز برمی‌آید و صحنه آزاد خواهد شد.»

بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی اسفند سال گذشته نوشت: «‎اشکان خطیبی»، خواننده و بازیگر ایرانی، بیش از یک ماه است که از ایران خارج شده است.

برخی از مهاجرت او به اسپانیا خبر داده اند.

در طول برپایی حکومت جمهوری اسلامی خوانندگی برای زنان ایران ممنوع شده و با هر گونه اقدامی برای خوانندگی زنان به شدت برخورد می شود.

چندی پیش هانا کامکار خواننده، بازیگر و فیلمساز، در پستی اینستاگرامی نوشت که «تا برطرف شدن ممنوعیت صدای زنان کشور، هرگز پای به هیچ کنسرتِ خواننده‌ مرد محور، نخواهم گذاشت. کنسرت مسخره‌ بانوان هم که سالیان است تحریم نموده‌ام.»