اردوغان موافقت با پیوستن سوئد به ناتو را به پذیرش ترکیه در اتحادیه اروپا منوط  کرد

رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی خطاب به اتحادیه اروپا گفت مسیر ترکیه در راستای عضویت اتحادیه اروپا را هموار کنید تا ما هم همانگونه که مسیر فنلاند را باز کردیم، اقدام مشابه در زمینه سوئد برای پیوستن به ناتو را انجام دهیم.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیش از سفر به لیتوانی به منظور شرکت در نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در فرودگاه آتاترک در جمع خبرنگاران تاکید کرد: پیشرفت روند عضویت سوئد در ناتو منوط به تحقق و اجرای موارد قید شده در توافق سه‌جانبه است.

اردوغان در خصوص عضویت اوکراین در ناتو گفت: بر این باوریم که پایان جنگ اوکراین و روسیه و برقراری صلح عادلانه و پایدار در اسرع وقت روند عضویت اوکراین در ناتو را تسهیل خواهد کرد.

او افزود: در نشست سران ناتو فراخوان پایان دادن فوری به رویکرد اشتباه در مورد اعمال تحریم و محدودیت علیه ترکیه توسط هم‌پیمانان را تکرار خواهم کرد.

اردوغان همچنین ضمن انتقاد از اتحادیه اروپا گفت: نخست مسیر ترکیه در راستای عضویت اتحادیه اروپا را هموار کنید، ما هم همانگونه که مسیر فنلاند را باز کردیم، اقدام مشابه در زمینه سوئد انجام دهیم.

پیشتر آنکارا گفته بود سوئد به اندازه کافی در برابر افرادی که ترکیه آنها را تروریست می‌داند، و عمدتا اعضای «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) هستند عمل نکرده است.

ترکیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا، «حزب کارگران کردستان» را سازمانی تروریستی می‌دانند.

این اولین بار است که رئیس جمهوری ترکیه در برابر موافقت با پیوستن سوئد به ناتو، از رویای  چندین ساله خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا سخن گفته و از این طریق به دنبال امتیاز گیری است.