بیلستروم وزیر خارجه سوئد
/

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به یهودیان در سوئد، اعتراض خود را به همتای ایرانی خود، حسین امیرعبداللهیان، ابلاغ کرده کرده است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آقای بیلستروم روز پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه، با «بسیار منفی» توصیف کردن فعالیت‌های نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در خاک سوئد، به رسانه‌ها گفت: «این مسئله را برای همتای ایرانی خود روشن کردم که ما چگونه به این موضوع نگاه می‌کنیم و البته این موضوع چگونه بر روابط بین کشورهای ما تأثیرگذار است.»

او در ادامه گفت: «این مسئله که مأموران ایرانی در خاک ما نقشهٔ قتل شهروندان سوئدی یهودی‌تبار را طراحی کرده‌اند برای ما بسیار جدی است.»

او در انتها با بیان اینکه این موضوع «مورد توجه عمومی اتحادیهٔ اروپا» است، اعلام کرد که در این زمینه با همتایان خود در اتحادیهٔ اروپا گفت‌وگو خواهد کرد.

هفته پیش، روز ۱۷ بهمن، رادیو سوئد گزارش داد که چند سال پیش،‌ یک زوج ایرانی، با هویت جعلی افغانستانی، به عنوان پناهجو به سوئد آمده و ظاهرا قصد داشته اند تعدادی از یهودیان سوئد را به قتل برسانند.

به گزارش رادیو سوئد، این دو نفر در پی افشای «همکاری‌شان با سپاه و طراحی به قتل رساندن سه یهودی» از سوئد اخراج و به ایران بازگردانده شده‌اند.

بر اساس این گزارش این مرد و زن ایرانی به نام‌های «مهدی رمضانی» و «فرشته صانعی فرید» در آوریل سال ۲۰۲۱ به ظن «توطئه برای اقدام تروریستی» در خاک سوئد بازداشت شده بودند.

به گفتهٔ معاون دادستان کل سوئد، زوج ایرانی در پی تحقیقات پلیس «تهدید امنیتی» تلقی شده و از کشور اخراج شدند.

رادیو سوئد به نقل از منابع خود نوشت که مهدی رمضانی و فرشته صانعی فرید برای سپاه پاسداران «کار» می‌کردند و در حالی بازداشت شدند که «مشخصات، نشانی و عکس‌های سه هدف خود را جمع‌آوری کرده‌ بودند».

پلیس ضد جاسوسی سوئد پیشتر گفته بود که جمهوری اسلامی در سوئد فعال بوده و آن را به عنوان یکی از بزرگترین تهدیدهای اطلاعاتی برای سوئد توصیف کرده بود.

تنش در روابط دو کشور از زمانی بالا گرفت که دادستان‌های دادگاه حمید نوری در سوئد در حکم نهایی خود اعلام کردند که او در مقام دستیار دادستان زندان گوهردشت در قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان سال۱۳۶۷ مشارکت داشته و وی را به حبس ابد محکوم کردند.