/

محکومیت توماج صالحی به ۶ سال حبس و انتقال به بند عمومی

رزا اعتماد انصاری، وکیل توماج صالحی اعلام کرد که موکلش به اتهام «افسادفی‌الارض» به ۶ سال و ۳ ماه حبس محکوم شده و از اتهامات توهین به بنیان‌گذار و رهبر جمهوری اسلامی و ارتباط با دول متخاصم، تبرئه شده است.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، حساب توییتری توماج صالحی نیز بدون اشاره به جزییات از محکومیت این خواننده رپ اعتراضی به حبس  خبر داد.

بر اساس توییتی که در حساب رسمی توماج صالحی منتشر شده است، وی به ۶ سال و ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

این حساب توییتری اعلام کرده که جزییات بیشتری را متعاقبا اعلام خواهد کرد.

اعتماد انصاری روز دوشنبه در گفت‌وگو با «شبکه شرق» در این باره گفت: «امروز رای پرونده دادگاه بدوی توماج صالحی به ما به عنوان وکیل پرونده ابلاغ شد. رای صادره به عقیده ما رای خوبی است. همچنین توماج صالحی از امروز به بند عمومی زندان منتقل شد. او پیش از این در انفرادی بود».

به گفته وکیل صالحی، بر اساس رای صادره، «فقط مجازات اشد در قبال توماج که همین ۶ سال و ۳ ماه حبس با احتساب ایام فعلی بازداشت است»، اجرایی خواهد شد.

وکیل این خواننده اعتراضی همچنین افزوده است: «توماج صالحی همچنین در راستای اعمال مجازات‌های تکمیلی از تاریخ قطعیت حکم به مدت ۲ سال، ممنوع الخروج شده و پاسپورتش ابطال خواهد شد. او همچنین از هرگونه فعالیت، تهیه و تولید آثار موسیقی و خوانندگی به مدت ۲ سال محروم شده است. توماج همچنین به مدت ۲ سال به حضور در دوره‌های مدیریت رفتار و مهارت دانش که توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم دادستانی اصفهان برگزار می‌شود، ملزم شده است. براساس رای دادگاه، توماج صالحی باید گواهی پایان دوره این کلاس‌ها را به واحد اجرای احکام کیفری ارائه کند.»

این رای دادگاه در شرایطی صادر شده که در روزهای اخیر، ایرانیان در ده‌ها شهر از کشورهای مختلف جهان، در حمایت از توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی تجمع کردند.

روز گذشته، ایرانیان مقیم کشورهای مختلف از جمله فنلاند، آلمان، انگلیس، ترکیه، سوئد، دانمارک، نروژ، بلژیک، هلند و دیگر کشورها،‌ با برگزاری تجمعاتی، اعتراض خود را به ادامه بازداشت توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی نشان ابراز کردند.

روز چهاردهم تیر خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران ادعا کرد که حکم توماج صالحی «به علت همکاری موثر با مسوولان پرونده»، از «اعدام» به حبس تغییر کرده است.

رسانه‌های قوه قضاییه تاکنون واکنش رسمی به خبر محکومیت توماج صالحی نداشته‌اند.

پیشتر امیر رئیسیان وکیل مدافع توماج صالحی نوشته بود: اتهامات توماج شامل «افساد فی‌الارض، همکاری با دولت متخاصم، فعالیت تبلیغی علیه نظام و دعوت به اغتشاش» است.

این وکیل دادگستری درباره مهم‌ترین اتهام‌های توماج  و کیفرخواست او گفته بود: مهمترین اتهامات عبارتند از افساد فی‌الارض با این توضیح که دادسرا مدعی است که موکل با انتشار توییت‌هایش مرتکب نشر اکاذیب به شکل گسترده و در نهایت موجب افساد فی‌الارض شده است؛ اتهام دیگر مصاحبه با رسانه سی‌بی‌سی که یک رسانه کانادایی است، مصداق همکاری موکل با دولت کانادا تلقی شده و از آنجایی که دولت کانادا از نظر دادسرای اصفهان دولت متخاصم محسوب می‌شود در نتیجه این مصاحبه مصداق همکاری با دولت متخاصم تلقی شده است.

به گفته آقای رئیسیان اتهام دیگر توماج صالحی «دعوت مردم به بیان خواسته‌ها و مطالبات خودشان» و «دعوت به آشوب و اغتشاش» عنوان شده است. اتهامات دیگر توماج صالحی «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» و «توهین به بنیانگذار انقلاب و رهبری نظام» و «اخلال در نظم» و «نشر اکاذیب» که در کیفرخواست به موکل منتسب شد.»

توماج صالحی، خواننده سبک رپ اعتراضی تاکنون بیش از ۹ ماه را در بازداشت و سلول انفرادی اداره اطلاعات اصفهان به سر برده و با اتهامات سنگینی مواجه شده است.