دادگاه فدرال آمریکا جمهوری اسلامی را به پرداخت ۳ میلیون دلار به مسیح علی‌نژاد محکوم کرد

دادگاه فدرال منطقه کلمبیا ایالات متحده که به شکایت مسیح علی‌نژاد از حکومت ایران را بررسی می‌کرد، با صدور حکمی جمهوری اسلامی را به پرداخت بیش از ۳ میلیون دلار غرامت محکوم کرد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بر اساس حکم دادگاه جمهوری اسلامی به دلیل ایراد خسارت به مسیح علی‌نژاد بابت بازداشت برادرش علی علی‌نژاد در مجموع به پرداخت ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار غرامت محکوم شده است.

درخواست اولیه مسیح علی‌نژاد دریافت ۵۰۰ میلیون دلار غرامت از جمهوری اسلامی ایران بوده است.

مسیح علی‌نژاد که تصویری از این حکم را در توییتر منتشر کرده بود اما تأکید کرده که هدف او هرگز دریافت غرامت مالی نبوده و او به دادگاه اعلام می‌کند که از دریافت غرامت خودداری خواهد کرد.

علی‌نژاد درباره هدفش از شکایت از جمهوری اسلامی نوشته: «هدفم این بود که تمام توجهات را متوجه جنایات جمهوری اسلامی کنم، آنها را در یک دادگاه مستقل محکوم و در جامعه بین‌المللی بی‌اعتبار کنم.»

این روزنامه‌نگار ساکن نیویورک با بیان اینکه دادگاه فدرال آمریکا، جمهوری اسلامی را به اتهام دستگیری غیرقانونی برادرش علیرضا علی‌نژاد برای تحت فشار قرار دادن او و توقف مبارزاتش علیه یک حکومت آپارتاید مجرم شناخته، نوشته است: «خانواده‌های بسیاری وجود دارند که عزیزانشان گروگان گرفته شده‌اند اما هیچ دادگاه مستقلی برای شکایت سراغ ندارند.»

مسیح علی‌نژاد از همه خانواده‌ها، به‌ویژه افراد دو تابعیتی که در بازداشت به سر می‌برند، خواسته است «برای جلوگیری از استفاده از عزیزانشان به عنوان ابزار معامله، پرونده‌های حقوقی علیه حکومت ایران تشکیل دهند.»

علیرضا علی‌نژاد، نویسنده و ویراستار و برادر مسیح علی‌نژاد اوایل مهرماه سال ۱۳۹۸ در خانه‌اش در بابل دستگیر و در دادگاه انقلاب تهران به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود و در سال ۱۴۰۰ به صورت مشروط آزاد شد.

پرداخت مبلغ بیش از ۳ میلیون دلار غرامت به طور خودکار و بلافاصله، قابل اجراشدن نیست و برای اجرایی شدن این حکم و پرداخت از منابع بلوکه شده ایران در ایالات متحده به اجازه‌های سیاسی و احکام داد‌گاه‌های دیگر نیاز است.

پیش از این نیز دادگاه‌های فدرال ایالات متحده در چندین پرونده جمهوری اسلامی را متهم و این کشور را به پرداخت غرامت محکوم کرده‌اند.