/

دو ماه پس از بازداشت؛ یک زندانی سیاسی کورد زیر شکنجه کشته شد

فعالان حقوق بشر متمرکز بر کردستان ایران گزارش کردند که یک زندانی سیاسی کورد و اهل پیرانشهر، که دو ماه پیش بازداشت و به زندانی در ارومیه منتقل شده بود، در اثر «شکنجه» کشته شده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این زندانی که موسی اسماعیلی معرفی شده، ۳۱ سال داشته است. شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید «عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کورد» اتهام او بود.

بر اساس این گزارش، اداره اطلاعات ارومیه روز شنبه ۱۷ تیر، با خانواده موسی اسماعیلی تماس گرفته و بدون هیچ توضیحی به آن‌ها اعلام کرده است که برای تحویل گرفتن پیکر فرزندشان به این نهاد امنیتی مراجعه کنند.

پس از مراجعه خانواده موسی اسماعیلی به این نهاد امنیتی به آن‌ها گفته شد که فرزندشان جان خود را از دست داده است، اما ماموران نه‌تنها جنازه را به این خانواده تحویل ندادند بلکه به آن‌ها گفتند که حق ندارند در مسجد مراسم ختم برگزار کنند.

نیروهای اداره اطلاعات شامگاه یکشنبه ۱۷ اردیبهشت موسی اسماعیلی را بدون ارائه حکم و طی مراحل قانونی بازداشت و خودرو شخصی او را نیز توقیف کردند.

این زندانی سیاسی حدود ۶۲ روز در بازداشت این نهاد امنیتی قرار داشت و طی این مدت از حق داشتن وکیل و همچنین تماس با خانواده محروم بود و خانواده او تا مدت‌ها از محل نگهداری، بازداشت و اتهاماتش خبر نداشتند.

خبرگزاری هه‌نگاو به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده اسماعیلی، نوشت ماموران امنیتی بدون هیچ توضیحی یا ارائه مدارکی مبنی بر طی هرگونه روند قضایی و محاکمه به خانواده اعلام کردند که موسی اعدام شده است، اما خانواده اسماعیلی که در ایام بازداشت به‌شدت پیگیر وضعیت فرزندشان بودند، بر این باورند که هیچ گونه محاکمه یا دادرسی برای فرزندشان انجام نشده است.

از طرف دیگر صدور حکم اعدام و اجرای آن طی کمتر از ۶۲ روز ممکن نیست و فرایند اداری آن بیش از این‌ طول می‌کشد. موسی اسماعیلی هم در هیچ دادگاهی حاضر نشده بود که با این سرعت به اتهاماتش رسیدگی شود و مراحل تجدید نظر انجام گیرد و حکم به تایید دیوان عالی کشور برسد و اجرا شود. اتهامات احتمالی موسی اسماعیلی نیز تا به امروز نامشخص است.

بر اساس این گزارش، خانواده اسماعیلی اعلام کرده‌اند که فرزندشان زیر شکنجه ماموران امنیتی کشته شده است. این مسئله هم قابل‌توجه است که جسد مدت زیادی پس از مرگ در سردخانه نگهداری شده است تا در نهایت خانواده را مطلع کرده‌اند.

نهادهای امنیتی خانواده این فعال سیاسی کشته‌شده را تهدید کرده‌اند که هرگونه اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای کردن موضوع عواقب جدی برای آنان خواهد داشت.

به گزارش هه‌نگاو، طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۲۰ زندانی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند که ۱۳ نفر از آن‌ها یعنی حدود ۶۵ درصد زندانیان کورد بوده‌اند.