/

تجمع ایرانیان خارج از کشور در حمایت از توماج صالحی و سایر زندانیان سیاسی

روز گذشته ایرانیان مقیم در ده ها شهر از جمله مونترال، ونکوور، لندن، اسلو، برلین، اشتوتگارت، هامبورگ، فرانکفورت، آمستردام، استکهلم، مالمو، گوتنبرگ، استانبول و بروکسل علیه جمهوری اسلامی و در حمایت از توماج صالحی، رپر معترض زندانی و سایر زندانیان سیاسی تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، شرکت‌کنندگان با سخنرانی، سر دادن شعار و نمایش عکس‌های این هنرمند معترض، خواستار حمایت جهانی برای آزادی فوری او و سایر زندانیان و همچنین توقف صدور حکم اعدام و اجرای آن شدند.

برخی شرکت کنندگان در مونترال، تی‌شرت‌های منقش به تصویری از توماج صالحی پوشیده بودند و پلاکاردهایی در دست داشتند که بر آن به سه زبان فرانسوی، انگلیسی و فارسی شعارهایی چون «توماج صالحی باید آزاد گردد» و «زن، زندگی، آزادی» نوشته بود.

شهر لندن نیز روز شنبه شاهد تجمع اعتراضی جمعی از ایرانیان مقابل سفارت جمهوری اسلامی، در حمایت از توماج صالحی، رپر معترض بازداشت شد، بود.

معترضان ایرانی در تجمع لندن پلاکاردهایی با مضمون «توماج ضالحی باید فورا آزاد شود» و «جان توماج صالحی در خطر است» به ادامه بازداشت این خواننده معترض با گذشت هشت ماه و اقدام قوه قضائیه در و انتساب اتهامات سنگین و برگزاری دادگاه غیرعلنی به او اعتراض کردند.

همچنین جمعی از ایرانیان نیز روز شنبه با تجمع مقر پارلمان اروپا در شهر بروکسل بلژیک با در دست داشتن پلاکاردها و سر دادن شعارهایی خواهان آزادی فوری توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی و بازداشت شدگان اعتراضات زن، زندگی، آزادی شدند.

در سوئد نیز  ایرانیان مقیم این کشور روز شنبه در سه شهر استکهلم، مالمو و گوتنبرگ با برپایی تجمع به اعتراضات خود علیه جمهوری اسلامی ادامه دادند و خواهان آزادی توماج صالحی، خواننده معترض شدند.

تجمع‌کنندگان در برلین علاوه بر اعلام حمایت از توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی، به انفعال دولت آلمان در مقابل جنایات جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

شهرهای برلین، اشتوتگارت، هامبورگ و فرانکفورت در آلمان هم روز ۱۷ تیر ماه شاهد تجمع ایرانیان معترض در حمایت از توماج صالحی بودند.

همچنین جمعی از ایرانیان و شماری از شهروندان هلندی ساکن شهر آمستردام نیز روز گذشته با برپایی تجمع و سردادن شعارهایی در حمایت از توماج صالحی، خواهان آزادی این هنرمند معترض شدند. حاضران در این تجمع از جمله پلاکاردهایی حاوی تصاویر توماج صالحی در دست داشتند که بر آن نوشته بود « صدایش باشیم».

در شهر اسلو نیز جمع گسترده‌ای از ایران در حمایت از توماج صالحی اقدام به راهپیمایی و برپایی تجمع کردند و نام این خواننده معترض را در پایتخت نروژ طنین‌انداز کردند.

توماج صالحی، خواننده رپ و هنرمند معترض روز هشتم آبان پارسال در بحبوحه اعتراضات سراسری در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد.

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات توماج صالحی، خواننده بازداشت‌شده در جریان اعتراضات ۱۴۰۱، روز یک‌شنبه ۱۱ تیر به صورت غیر علنی برگزار شد.

به گفته امیر رئیسیان اتهامات وارد شده به توماج صالحی «افساد فی‌الارض بابت انتشار توئیت‌‌، تبلیغ علیه نظام، همکاری با دولت متخاصم، دعوت مردم به آشوب و اغتشاش، اخلال در نظم، انتشار اکاذیب و توهین به رهبری» است.

وکیل این خواننده معترض، همچنین گفت که در پایان جلسه دوم دادگاه «ختم رسیدگی اعلام شد و بر این اساس دادگاه مبادرت به صدور حکم خواهد کرد.»

خبرگزاری های نزدیک به سپاه مدعی شدند حکم اعدام توماج صالحی به حبس تغییر کرده است. پس از انتشار این ادعا وکلای توماج صالحی صحت آن را رد کرده و تا لحظه انتشار این خبر اطلاعات دقیق از منابع رسمی قوه قضائیه درباره حکم این خواننده معترض منتشر نشده است.