شبه نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی یک اسرائیلی را در عراق ربودند

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد الیزابت تسورکوف، شهروند دو تابعیتی اسرائیلی روسی که چند ماه پیش در عراق ناپدید شد، در بازداشت گروه «کتائب حزب‌الله» وابسته به حمایت جمهوری اسلامی است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در این بیانیه تأکید شده که تسورکوف زنده است و مسئولیت سلامتی و سرنوشت او بر عهده دولت عراق است.

گروه کتائب حزب‌الله در سال ۲۰۰۳ توسط سپاه پاسداران پایه‌گذاری شد و سال‌ها با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی با نیروهای آمریکایی در عراق می‌جنگید. فرماندهی این گروه را ابومهدی المهندس بر عهده داشت که همراه با قاسم سلیمانی توسط ارتش آمریکا کشته شد.

در این بیانیه آمده که خانم تسورکوف با «پاسپورت روسیه‌ای» خود برای کار بر روی مدرک دکتری‌اش و انجام تحقیقات از طرف دانشگاه آمریکایی پرینستون به عراق سفر کرده بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع اطلاعاتی عراق نوشته که این محقق «در ابتدای ماه رمضان» یعنی روز سوم فروردین در بغداد، پایتخت عراق، ربوده شد.

یک دیپلمات آمریکایی مستقر در عراق به‌شرط ناشناس ماندن گفت که الیزابت تسورکوف دهم آذر سال گذشته وارد بغداد شده بود.

به نوشته وب‌سایت دانشگاه پرینستون الیزابت تسورکوف دانشجوی علوم سیاسی است و برای کار بر روی پایان‌نامه دکترای خود به عراق سفر کرده بود.

رویترز می‌گوید دفتر نخست‌وزیری و یکی از سخنگویان وزارت کشور عراق از ارائه اطلاعات بیشتر درباره سرنوشت این محقق و وضعیت او خودداری کرده‌اند.

مادر تسورکوف به کانال ۱۲ اسرائیل گفته آخرین بار حدود دو ماه پیش با دخترش تماس داشته و گمان می‌کرده او برای کارهای تحقیقاتی‌اش در ترکیه به سر می‌برد.

در یکی از اولین واکنش‌ها به انتشار این خبر، یکی از طرفداران گروه حشد‌الشعبی در توییتر خانم تسورکوف را «جاسوس» و «صهیونیست افراطی» خوانده و به عنوان دلیل به خدمت او در ارتش اسرائیل اشاره کرد. انجام خدمت سربازی در اسرائیل اجباری است.

این فرد به نقل از سفارت روسیه در بغداد نوشته است که آنها از خانم تسورکوف و «ملیت» او و آن چه در عراق بر او گذشته اطلاعی ندارند.

همزمان مجله «نیو لاینز» که الیزابت تسورکوف با آن همکاری داشته است، در مقاله‌ای نوشت که او به‌رغم ملیت اسرائیلی «به هیچ وجه صهیونیست» نیست و منتقد سرسخت سیاست‌های امنیت ملی اسرائیل بوده است.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که احتمال دارد این شهروند دو تابعیتی اسرائیلی – روسی به ایران منتقل شود یا اینکه جمهوری اسلامی از او به عنوان اهرم فشار در مذاکره با غرب استفاده کند.