/

احضار افسانه بایگان به دادسرا به دلیل استفاده از کلاه!

افسانه بایگان، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران و یکی از هنرمندانی که در همراهی با اعتراضات گسترده سال گذشته حجاب از سر برداشت، از احضار خود به دادسرا در ارتباط با رعایت نکردن حجاب اجباری خبر داد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، او با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود عنوان کرد که روز شنبه ۱۷ تیر در دادگاه حاضر می‌شود تا از خود در مورد دلیل استفاده از کلاه به جای حجاب اجباری و اتهام «در معرض قراردادن شیء» دفاع کند.

این هنرمند با اشاره به حضورش با کلاه به جای روسری در سالن نمایش تئاتر در دو ماه قبل، نوشت: «متهم شده‌ام به ماده ۶۴۰ یعنی در معرض قراردادن شیء! که بر خلاف عفت و اخلاق عمومی است. فلدا نتیجه می‌گیریم که بنده در این تعبیر در حد یک شئ بررسی می‌شوم.»

او در ادامه عنوان کرد: «یعنی اگر من بدون حجاب در خیابان ظاهر شوم مشمول تبصرهٔ مادهٔ ۶۳۸ خواهم بود و استحقاق جزای نقدی دارم اما اگر با کلاه برای دیدن نمایشی شرکت کنم مستحق یک سال حبس هستم؟»

بایگان همچنین به کیفرخواستی که علیه او صادر شده اشاره و نوشت: «در کیفرخواست نوشته‌اند مجازات مندرج در تبصرهٔ ماده ۶۳۸ برای من کم است و برخورد شدید ضرورت دارد، چرا چون یک هنرمندم.»

به گفته او، پرونده او را «به شعبهٔ ۱۰۸۸ ارجاع داده‌اند؛ همان شعبه‌ای که یک قاضی را از مجتمع قضایی بعثت برای ساعاتی به مجتمع قضایی ارشاد می‌آورند تا چند رأی سنگین بدهد و بازگردد».

او تأکید کرده که سال‌ها پیش با «همین مدل کلاه در جشنواره جهانی فیلم فجر» شرکت کرده و «عکس‌هایی هم در فضای مجازی منتشر شد، ولی حتی یک تذکر نگرفت.» هنرمند سینمای ایران سپس پرسیده است: «مگر من علم غیب دارم که بدانم امروز همان طرز پوشش جرم محسوب می‌شود؟»

افسانه بایگان همچنین با اشاره به وضعیت پوشش زنان و خودداری از قبول حجاب اجباری نوشته است: «بد نیست به دورو برمان در این شهر نگاه کنیم آیا این حجاب در تهران و در یک مرکز هنری مثل سالن تئاتر بر خلاف عفت و اخلاق عمومی است؟ قضاوتش با مردم تهران».

در اوایل اردیبهشت‌ماه و پس از حضور افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا بدون حجاب اجباری در مراسم بزرگداشت آتیلا پسیانی، و استقبال چشمگیر کاربران شبکه‌های اجتماعی از این اقدام، رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند که برای افسانه بایگان و فاطمه معتمدآریا، به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری پرونده قضایی تشکیل شده است.

افسانه بایگان یکی از ده‌ها هنرمندی است که پس از اعتراضات سراسری به قتل حکومتی مهسا امینی حجاب اجباری را از سر برداشت و مانند بسیاری دیگر همچون مینا اکبری، کتایون ریاحی، گلاب آدینه، ترانه علیدوستی، باران کوثری و شقایق دهقان به دادسرا احضار و برای او پرونده قضایی تشکیل شده است.