//

 گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره سرکوب‌ خیزش انقلابی در ایران قرائت شد

نشست شورای حقوق بشر درباره سرکوب اعتراضات خیزش انقلابی مردم ایران پس از قتل مهسا امینی برگزار و گزارش مقدماتی کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل در این نشست قرائت شد.

خواندن این مطلب 14 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، سارا حسین، رئیس جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل از دولت ایران خواست تا با هیات حقیقت‌یاب همکاری کند و گفت که بارها این درخواست را مطرح کرده است.

 در جلسه قرائت گزارش شفاهی، هیات حقیقت‌یاب بین المللی درباره اعتراض‌های اخیر ایران در شهر ژنو، رئیس جلسه و نمایندگان هیات‌های غربی اعدام‌ها در ایران را محکوم کردند.

نمایندگان چین، روسیه، بلاروس، ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا، ، سوریه، لائوس، کره شمالی و زیمبابوه با رد گزارش قرائت شده، در حمایت از ایران صحبت کردند.

این هیات گزارش جامع خود را در اواخر سال جاری خورشیدی آماده خواهد کرد و سپس در نشست ماه مارس ۲۰۲۴ به اعضای شورای حقوق بشر ارائه می کند.

این کمیته در گزارش خود سخنان مقامات جمهوری اسلامی درباره «عفو» ۲۰ هزار نفر از معترضان بازداشت‌شده را نشان دهنده آن دانست که تعداد بازداشت‌شدگان به مراتب بیش از این تعداد است.

این کمیته همچنین اعدام هفت نفر از معترضان را تکان دهنده خواند و تاکید کرد که گزارش‌ها حاکی از اعترافات اجباری تحت شکنجه است.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل اضافه کرد که مسموم‌سازی دانش‌آموزان بر حقوق هزاران دختر از جمله حق آموزش تاثیر منفی دارد و این کمیته این موضوع را نیز بررسی می‌کند.

همچنین کمیته حقیقت‌یاب به پلمب کسب و کارها و محروم شدن زنان از حقوق خود به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری، استفاده از تکنولوژی نوین برای شناسایی افراد «بی‌حجاب» و لایحه جدید درباره حجاب اعتراض و تاکید کرد که فعالیت کمیته تعیین شده از سوی ابراهیم رئیسی برای بررسی اعتراض‌ها را زیر نظر خواهد داشت.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در پایان خواستار پاسخگو کردن مقام‌ها و افرادی شد که در سرکوب اعتراضات پس از قتل مهسا امینی نقش داشتند.

رئیس هیات خواستار دسترسی به اطلاعات از جمله کسانی که در معرض اعدام قرار دارند است و از آقای کورکوری به عنوان یکی از آنان نام برد.

به تاکید او دولت ایران باید تضمین دهد که مانع از ارتباط خانواده قربانیان، روزنامه نگاران و جامعه مدنی با هیئت حقیقت یاب نشود تا بتواند شواهد لازم را به دست آورد.

او گفت که در حال حاضر نگرانی جدی در مورد ممانعت از کشف حقیقت و پاسخگویی در ایران وجودد دارد و خانواده قربانیان نمی توانند پیگییر عدالت برای آنان باشند.

همچنین در این نشست، کشورهای مختلف به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره تحقیقات مربوط به سرکوب‌ها در ایران پرداختند.

در جلسه امروز نماینده جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای حامی آن به طور پی درپی به استفاده از کلمه رژیم از سوی شرکت کنندگان و سخنرانان، اعتراض کردند ودر ادامه با پاسخ و واکنش رئیس جلسه رو به رو شدند.

هیات های عضو شورای حقوق بشر که منتقد وضعیت جاری حقوق بشر در ایران بودند، به اعدام‌ها و مسمومیت دختران در ایران توجه ویژه‌ای نشان دادند.

در بسیاری از سخنرانی هایی که در حمایت از هیات حقیقت یاب بین‌المللی انجام شده به موضوع اعدام معترضان و مسمومیت دختران دانش آموز در ماه های اخیر اشاره شد.

رئیس هیات نیز تاکید کرد موضوع مسمومیت ها یکی از اولویت های رسیدگی در هیات حقیقت یاب است.

سازمان حمایت از قربانیان خشونت تحریم خارجی را عامل اعتراضات ایران خواند!

سازمان حمایت از قربانیان خشونت که یک نهاد مورد حمایت دولت ایران است گفت که از هیات حقیقت یاب می خواهد به ریشه یابی اعتراضات ایران مبادرت کند و گفت که علت اصلی وضعیت اقتصادی بوده که ناشی از تحریم های خارجی بوده است.

او گفت که سیاست زدگی و نگرش دوگانه به حقوق بشر مانع از اجرای حقوق بشر می شود.

او از شورا و هیات خواست تا رویکردی سازنده در قبال ایران اتخاذ کند.

از سوی دیگر شورای حفاظت از حقوق اقلیت‌ها خوستار پاسخگویی جمهوری اسلامی ایران شد. نماینده شورای حفاظت از حقوق اقلیت‌ها نسبت به خشونت علیه اقلیت ها توسط جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت که اقلیت ها به خصوص در معرض خشونت قرار دارند.

او به خشونت علیه اقلیت های قومی اشاره کرد و گفت که این گروه از گزارش هیئت حمایت می‌کند و خواستار پاسخگویی کسانی شد که به خصوص اقلیت ها را هدف قرار می دهند.

سازمان عدالت برای ایران نیز گفت: برسی نقض حقوق بشر مقدمه اجرای عدالت است. نماینده سازمان عدالت برای ایران به عنوان یک نهاد مستقل غیردولتی حاضر در جلسه شورای حقوق بشر مواضع خود را اعلام کرد و نماینده آن گفت که از این هیات حمایت می کند و بررسی نقض حقوق بشر در ایران را مقدمه اجرای عدالت خواند.

او از کاربرد نیروهای سپاه پاسداران و بسیج علیه معترضان و روی آوردن به شکنجه و تجاوز جنسی در بازداشتگاه ها را مورد اشاره قرار داد.

نماینده سازمان عدالت برای ایران گفت که مقامات ایرانی از اظهاراتی مانند تجزیه طلبی و نظایر آن برای سرکوب معترضان سو استفاده می کنند.

نماینده بلژیک نیز ضمن انتقاد از برخورد دولت ایران با معترضان، تبعیض و سرکوب زنان و دختران از جمله مسموم کردن دانش آموزان را محکوم دانست.

او همچنین گفت که مقامات ایرانی از اعدام برای مجازات معترضان استفاده کرده اند.

از طرف دیگر نمایندگان کشورهای چین، روسیه، کره شمالی، لائوس بلاروس، زیمبابوه، ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا از مواضع جمهوری اسلامی حمایت کردند.

این گروه از کشورها از گزارش هیات حقیقت یاب بین المللی انتقاد کرده و برخی آن را خلاف حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران خواندند.