/

محکومیت چهارده شهروند بهائی به ۳۱ سال حبس توسط دادگاه انقلاب قائمشهر

در ادامه سرکوب شهروندان بهایی، دادگاه انقلاب قائمشهر چهارده شهروند بهائی را به تحمل حبس، پرداخت جزای نقدی و توقیف اموال محکوم کرد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از هرانا، مانی قلی نژاد، بیتا حقیقی، ساناز حکمت شعار، نگار دارابی، سام صمیمی، مهسا فتحی، سامیه قلی نژاد، مجیر صمیمی، انیس سنائی، افنانه نعمتیان، بصیر صمیمی، هنگامه علی پور، گلبن فلاح و نازنین گلی شهروندان بهائی ساکن قائمشهر، ساری و بابلسر توسط دادگاه انقلاب قائمشهر، مجموعا به ۳۱ سال حبس محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، تمام لوازمی که از این چهارده شهروند بهائی در هنگام بازداشت آنها توقیف شده بود، به نفع دولت مصادره شد.

از میان این شهروندان، بیتا حقیقی و ساناز حکمت‌شعار به پرداخت جزای نقدی محکوم شدند .

حکم توسط شعبه دادگاه انقلاب قائمشهر به ریاست امین‌الدین فقیهان به صورت گروهی صادر و به وکیل یکی از این شهروندان ابلاغ شده است.

بر اساس این حکم، بیتا حقیقی و ساناز حکمت‌شعار هر‌یک به تحمل سه سال حبس و پرداخت سی میلیون تومان جزای نقدی محکوم شدند.

همچنین مانی قلی نژاد، نگار دارابی، سام صمیمی، مهسا فتحی، سامیه قلی نژاد، مجیر صمیمی، انیس سنائی، افنانه نعمتیان، بصیر صمیمی، هنگامه علی پور، گلبن فلاح و نازنین گلی هر یک به تحمل دو سال و یک ماه حبس محکوم شدند.

اتهام مطروحه علیه این شهروندان “فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع اسلام” عنوان شده است.

بنابر اظهارات یک منبع مطلع، “علیرغم مراجعه متهمین به دادگاه، حکم صادره به آنان ابلاغ نشد و گفتند فقط به صورت حضوری به وکلا ابلاغ می شود.

این منبع مطلع افزود: هنگام مراجعه یکی از وکلا، اجازه مکتوب کردن تمام حکم به وی داده نشد و وکیل توانست بخش محدودی از حکم را مکتوب کند.

دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان در تاریخ سوم تیر سال جاری برگزار شده بود.

مهسا فتحی، سامیه قلی نژاد، نگار دارابی، بصیر صمیمی و هنگامه علیپور شهروندان ساکن ساری، افنانه نعمتیان، مجیر صمیمی، مانی قلی نژاد، نازنین گلی، سام صمیمی، ساناز حکمت شعار، بیتا حقیقی و گلبن فلاح شهروندان ساکن قائمشهر وانیس سنایی ساکن بابلسر روز چهارشنبه نهم شهریور سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در قائمشهر بازداشت و طی ماه‌های بعد به مرور با تودیع قرار آزاد شدند.

همزمان با بازداشت این شهروندان اداره کل اطلاعات مازندران، با انتشار اطلاعیه ای ضمن تایید بازداشت این شهروندان، آنان را “هسته مرکزی سازمان جاسوسی” نامید و مدعی شد که دو تن از این شهروندان “در تشکیلات صهیونیستی بیت العدل مستقر در سرزمین های اشغالی آموزش دیده اند.”

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.