حمله هوایی به مسکو؛ روسیه می گوید پنج فروند پهپاد را سرنگون کرده است

همزمان با درگیری‌های نظامی شدید میان ارتش روسیه و اوکراین، مقامات مسکو اعلام کردند که یک حمله پهپادی به پایتخت روسیه را خنثی کردند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، صبح روز سه‌شنبه مسکو هدف حمله پهپادی قرار گرفت. وزارت دفاع روسیه ضمن متهم کردن کی‌یف به انجام این حملات، اعلام کرد اکثر پهپادهای مهاجم را سرنگون کرده است.

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله ۵ فروند پهپاد به مسکو را دفع کرده و این حمله را به اوکراین نسبت داد.

در این بیانیه آمده است که ۴ فروند از این پهپادها توسط سامانه‌های پدافند هوایی روسیه منهدم و یک فروند از آنها نیز توسط تسلیحات الکترونیکی ارتش از کار افتاده و سقوط کرده است. این حادثه تلفات و تخریبی نداشته است.

از سوی دیگر، سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو از اتخاذ تدابیر امنیتی در فرودگاه بین‌المللی ونوکووای در پایتخت مسکو به دلیل حمله پهپادی خبر داد.

سوبیانین با بیان اینکه برخی از هواپیماهایی که در این فرودگاه فرود می‌آیند به فرودگاه‌های دیگر هدایت شدند، خاطرنشان کرد: از ساعت ۸ صبح امروز به وقت محلی، فعالیت فرودگاه به حالت عادی بازگشت.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز با انتشار پیامی در تلگرام، کی‌یف را به تلاش برای حمله تروریستی به زیرساخت‌‌های غیرنظامی از جمله بخش پروازهای بین‌المللی فرودگاه ونوکووایِ مسکو متهم کرد.

مسکو بیش از ۵۰۰ کیلومتر با مرز اوکراین و خط مقدم نبرد میان نیروهای روسی و اوکراینی فاصله داد.

با گذشت سه هفته از آغاز ضد حمله اوکراین برای باز پس‌گیری سرزمین‌های اشغال شده خود از روسیه، نبرد میان دو طرف ادامه دارد و نیروهای اوکراین به پیشروی‌های اندکی در برخی جبهه‌ها داشته‌اند.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، روز دوشنبه ۱۲ تیر، از بازپس‌گیری بیش از ۳۷ کیلومتر مربع از خاک این کشور در حوالی شهر باخموت و ناحیه شرق و همچنین در جبهه جنوب اوکراین در طول هفته گذشته خبر داد.

مالیار با اعلام این خبر در تلگرام افزود، حدود ۹ کیلومتر مربع در نزدیکی باخموت و ۲۸.۴ کیلومتر مربع نیز در نقاط مختلفی در جنوب اوکراین، از نیروهای روس باز پس گرفته شده است.

او ضمن اشاره به این‌که نیروهای روس همچنان در بخش‌هایی از جبهه شرق اوکراین در حال تاختن هستند، گفت: «ما در ناحیه باخموت در حال پیشروی هستیم و نواحی لیمان، آودیوکا و مارئینکا همچنان تحت حملات دشمن قرار دارد.»

معاون وزیر دفاع اوکراین، وضعیت را در جبهه شرق این کشور، «دشوار» توصیف کرد.

به گفته مالیار، از آغاز ماه ژوئن در مجموع، ۱۵۸.۴ کیلومتر مربع از خاک اوکراین باز پس گرفته شده است.

نیروهای روس همچنان بیش از ۴۵ هزار کیلومتر مربع از جنوب اوکراین را تحت اشغال دارند و به این‌ها باید شبه‌جزیره کریمه و بخش‌های جنوبی استان دونتسک را نیز اضافه کرد که از سال ۲۰۱۴ در اشغال روس‌ها بوده است.