/

محکومیت پدر سارینا ساعدی به حبس و شلاق

هاشم ساعدی، پدر سارینا ساعدی، نوجوان ۱۵ ساله‌ای که در جریان اعتراضات سنندج، به‌دلیل ضربات متعدد باتوم به سرش جان باخت، از محکومیت خود به شش ماه و نیم زندان و ۴۰ ضربه شلاق خبر داد.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، او در پستی اینستاگرامی نوشت: «امروز به دادگاه بوکان رفتم ولی نه قاضی را دیدم و نه توانستم حرفی بزنم. فقط زحمت کشیدند و گفتند رای دادگاه صادر شده است. به جرم سر خاک رفتن و تسلیت گفتن به شش ماه و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شدم. بچه من کشته شده و این همه جوان کشته شده. اصلا مهم نیست. واقعا قانون معنایی در ایران دارد؟»

سارینا ساعدی متولد ۱۹ مهر ۱۳۸۶ بود و تنها ۱۹ روز از آغاز پانزدهمین سال زندگی‌اش گذشت که او را کشتند.

نیروهای سرکوب سارینا ساعدی را با ضربه‌های باتون درمحله نایسر سنندج کشتند، اما پدرش را وادار کردند در ازای تحویل پیکر در اعتراف تلویزیونی بگوید دخترش خودکشی کرده است.

در ویدیو اعتراف تلویزیونی پدر سارینا، او در حالی که سرش را پایین انداخته و به دوربین نگاه نمی‌کند، در پاسخ به سوال خبرنگار می‌گوید: «دخترم با خانواده مادرش مشکل داشت و پدربزرگ و مادربزرگ‌اش گفته بودند دیگر اینجا نیا، احتمالا به همین دلیل بوده [خودکشی کرده]. دکترها گفتند چیزی خورده و مسموم شده…»

بر اساس گواهی فوت سارینا ساعدی که در تاریخ ۹ آبان ۱۴۰۱ صادر شده، علت فوت «نامعلوم» اعلام شده است، در حالی که در گزارش صدا و سیما تلاش کردند مرگ این نوجوان را خودکشی با مصرف مواد مخدر و داروهای روان‌گردان جلوه دهند.

هنوز آمار رسمی و دقیقی از تعداد جان‌باخته‌ها و افراد بازداشت‌شده در جریان اعتراض‌ها به کشته شدن مهسا امینی وجود ندارد.