//

اعطای شهروندی افتخاری فلورانس به توماج صالحی

در ادامه حمایت‌ها و درخواست آزادی برای توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی که در ایران زندانی است،‌ شهردار و اعضای شورای شهر فلورانس ایتالیا در یک رای گیری او را به عنوان شهروند افتخاری شهر فلورانس انتخاب کردند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در مراسمی که عصر روز دوشنبه ۱۲ تیرماه در محل شورای شهر فلورانس برگزار شد، مدرک شهروندی افتخاری توماج صالحی به شبنم خسروی، دخترخاله او اعطا شد.

شورای شهر فلورانس در بخشی از متن این بیانیه نوشت: «به عنوان شهروند افتخاری فلورانس، ما قادر خواهیم بود به سفارت ایران در ایتالیا نامه بنویسیم تا از او خبری بگیریم و برای او و همه زنان و مردانی که فقط خواستار کشوری عادل‌تر و آزادتر هستند، درخواست تبرئه کنیم. امیدواریم این اقدام ما وجدان کسانی را که برای این خواننده جوان می‌خواهند تصمیم بگیرند؛ بلرزاند. این اولین بار نیست که شورای شهر به کسانی که نمی‌توانند حضور داشته باشند، این افتخار را می‌دهد. برای مثال در مورد نلسون ماندلا این اتفاق قبلا افتاده بود. هر زمانی که نیاز باشد، فلورانس همیشه آنجا [برای کمک] خواهد بود.»

در این مراسم که شماری از فعالان ایرانی حضور داشتند، شعار «زن، زندگی، آزادی» در سالن سر داده شد.

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات توماج صالحی، خواننده بازداشت‌شده در جریان اعتراضات ۱۴۰۱، روز یک‌شنبه ۱۱ تیر به صورت غیر علنی برگزار شد.

امیر رئیسیان، وکیل این خواننده معترض، در گفت‌وگو با روزنامه «هم‌میهن» ضمن اعلام این خبر گفت که در پایان جلسه دادگاه «ختم رسیدگی اعلام شد و بر این اساس دادگاه مبادرت به صدور رأی خواهد کرد و تصمیم دادگاه بر اساس قانون در یک هفته ابلاغ خواهد شد».

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره شرایط نگران‌کننده توماج صالحی گفت: ما همچنان وضعیت او را رصد می‌کنیم و مطلع شدیم که دومین جلسه دادگاه او پشت درهای بسته بدون حضور رسانه‌ها برگزار شده و حکم او طی یک هفته اعلام خواهد شد.

این مقانم ارشد وزارت امور خارجه که در گزارش نامی از او برده نشده، ضمن نگران‌کننده خواندن رفتار رژیم جمهوری اسلامی با توماج صالحی، چگونگی رسیدگی به پرونده توماج را تنها نمونه‌ای در میان بسیاری از سرکوب‌های مداوم رژیم علیه مخالفان برشمرد که هنرمندان و نویسندگان بسیاری را نیز در بر می‌گیرد.