/

درخواست مهدیه محمدخانی از هنرمندان برای تلاش در جهت رفع ممنوعیت آوازخوانی زنان

مهدیه محمدخانی، خواننده موسیقی، با استفاده از هشتگ «آواز جنسیت ندارد»، از مردم و هنرمندان دعوت کرد تا در کنار یکدیگر برای رفع ممنوعیت آواز زنان در ایران، تلاش کنند.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، او در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشته: «برگزارى کنسرت بانوان از دید من و بسیارى همکارانم نوعى بى احترامى به مردان کشورمان است که از انجام آن همواره اکراه داریم و همچنان همخوانى با خواننده مرد هم توهین به کل جامعه فرهیخته و اهل هنر ایران بوده و این وضعیت تلخ و خنده دار باید براى رسیدن به وضعیت پایدار و برابر، به سرعت بررسى و حمایت شود.»

محمدخانی افزوده:‌ «شاید تا امروز طى ده سال فعالیت حرفه‌اى، بیش از ده بار به دادسرا و دادگاه و اماکن و حراست ارشاد و … مراجعه کرده‌ام براى اتهامى که نمی‌دانم چه بود: تشویق زنان به خوانندگى و ترویج بى بندوبارى.»

این خواننده زن ایرانی یادآور شده است: آیا میتوان از حافظ و سعدى و مولانا و ابتهاج و کدکنى و یوشیج خواند و به فساد تشویق کرد؟! آن هم به آهنگسازى و نوازندگى نامدارانى که همه شان در همین سرزمین مجوز فعالیت گرفته اند!

او افزوده است: «یک‌بار هم که شده براى رفع این ممنوعیت و معضلاتش یکپارچه و در کنار هم بایستیم، نسل جوان و نوجوان ما تابِ اندیشه‌هاى تاریخ مصرف گذشته را ندارند.»

پیش از این نیز هانا کامکار، دیگر خواننده زن، اعلام کرده بود که تا رفع ممنوعیت آوازخوانی زنان در هیچ کنشرت «مردمحوری» شرکت نخواهد کرد.

او هفته گذشته در مراسم یادبود عباس کیارستمی فیلمساز، به بهانه سالروز تولد او،  با پوشش اختیاری و بدون  حجاب اجباری برای اجرای برنامه حضور یافت و برای حاضران آواز خواند.