بازخواست دوباره وزیر خارجه بلژیک از سوی پارلمان به دلیل صدور ویزا برای زاکانی

حاجا لحبیب وزیر خارجه بلژیک امروز برای توضیح درباره حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و از نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در اعتراضات دانشجویی سال 78، در بروکسل، به پارلمان بلژیک می رود.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، براساس گزارش رسانه‌های بلژیکی لحبیب امروز دوشنبه پنجم تیرماه پس از حضور در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبرگ، به بروکسل می رود تا در جلسه کمیته روابط خارجی پارلمان بلژیک حاضر شود.

نشریه پولیتیکو اروپا در مطلبی نوشت که هرگونه رفتار و سرنوشت وزیر خارجه بلژیک در این نشست، پیامدهایی برای حزب او که یکی از احزاب تشکیل‌دهنده ائتلاف حاکم در بلژیک است، به دنبال خواهد داشت.

جنجال‌های اخیر در بلژیک پس از آن آغاز شد که این کشور به گروهی متشکل از چهارده مقام جمهوری اسلامی از جمله علیرضا زاکانی شهردار تهران و رییس سابق سازمان بسیج دانشجویی برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی شهرداران شهرهای بزرگ جهان ویزا صادر کرد.

حضور زاکانی در اروپا مورد انتقاد ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی قرار گرفت و همزمان کاربران شبکه های اجتماعی با اشاره به سمت او به عنوان یکی از فرماندهان بسیج دانشجویی و نقش پررنگش در سرکوب اعتراضات دانشجویی سال ۷۸ نسبت به رویه مقامات اروپایی در برخورد با عوامل جنایت جمهوری اسلامی انتقادات گسترده ای وارد کرده و تظاهرات اعتراضی برگزار کردند.

اتحادیه اروپا سازمان بسیج دانشجویی را به دلیل نقش داشتن در سرکوب‌ها تحریم کرده است.

پاسکال اسمت وزیر امور شهرسازی و تجارت خارجی دولت منطقه بروکسل در اثر فشار و اعتراض به‌ او برای دعوت از علیرضا زاکانی برای سفر به بروکسل و پرداخت هزینه اقامت او از اموال دولتی، روز یکشنبه بیست و هشتم خرداد ماه از مقام خود کناره‌گیری کرد.

اکنون با استعفای دعوت‌کننده اصلی زاکانی، درخواست‌ها برای کناره‌گیری وزیر خارجه بلژیک نیز افزایش یافته است.

چند روز پیش، الکساندر دی‌کرو، نخست‌وزیر بلژیک تایید کرد که با موافقت او به هیات جمهوری اسلامی از جمله علیرضا زاکانی، شهردار تهران ویزا صادر شده است.

او گفت: «برای جلوگیری از حادثه بزرگ دیپلماتیک چاره‌ای جز این نداشتیم و به دلیل تعهد به وضعیت و آزادی زندانیان اروپایی در ایران خطر نکردیم.»

فشارهای اپوزیسیون بلژیک برای استعفای لحبیب بیشتر شده است. همچنین حزب راست افراطی نیز خواهان استعفای دی کرو شده‌اند.