پیشروی واگنر به سمت مسکو؛ جامعه جهانی شورش مسلحانه در روسیه را رصد می کند

گزارش‌های متعددی از پیشروی نیروهای گروه شبه نظامی واگنر به سمت مسکو منتشر شده و گفته می شود که این نیروها توانسته اند شهر ورونژ در 520 کیلومتری مسکو را نیز به تصرف خود درآورند.

خواندن این مطلب 17 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رئیس واگنر در واکنش به سخنان پوتین که شورش واگنر را خیانت و خنجر از پشت خوانده بود، وعده پایان دادن به «فساد، دروغ و بوروکراسی» در روسیه داد.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، در واکنش به سخنرانی تلویزیونی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اوایل امروز، وعده داد به «فساد، دروغ و بوروکراسی» در روسیه پایان دهد.

رهبر گروه واگنر ادعا می‌کند که با ۲۵ هزار جنگجوی خود برای «بازگرداندن عدالت» به سمت مسکو حرکت می‌کند.

او قبلاً به رئیس جمهور وفادار بود و حتی برای خدمت‌رسانی قراردادی که از کرملین دریافت کرده بود، به «آشپز پوتین» ملقب شده بود.

انتقاد شدید پریگوژین از جنگ اوکراین عمدتاً بر سر سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد و همچنین سرویس امنیتی اف‌اس‌بی روسیه و الیگارش‌های این کشور است.

گفته می‌شود پریگوژین ممکن است حامیان بلندپایه‌ای در کرملین و ارتش داشته باشد.

واگنر مدعی شد که امکان نظامی «ورونژ» را در کنترل دارد

منابع روسی می‌گویند جنگجویان واگنر کنترل مکان‌های نظامی در شهر ورونژ را به دست گرفته‌اند.

همچنین گزارش‌هایی از حضور یک کاروان واگنر در یکی از جاده‌‌های محل وجود دارد.

فرماندار لیپتسک -واقع بین شهر ورونژ و پایتخت مسکو- از ساکنان محل خواسته تا در خانه بمانند و از تردد با وسایل نقلیه شخصی یا عمومی خودداری کنند.

او در بیانیه‌ای گفت: وضعیت تحت کنترل است، اما مستلزم درک شدن شرایط توسط همه ساکنان محل است.

آتش‌سوزی بزرگ در انبار نفت ورونژ

براساس گزارش ها آتش‌سوزی عظیمی در یک انبار نفت در ورونژ یکی از دو شهری که گفته می‌شود جنگجویان واگنر مکان‌های نظامی کلیدی در آن را تصرف کرده‌اند، رخ داده است.

الکساندر گوسف، فرماندار ورونژ گفته که ۱۰۰ آتش‌نشان در حال تلاش برای خاموش کردن آتش‌ هستند.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که ستون عظیمی از دود سیاه از این منطقه بلند شده است.

حمایت رهبر چچن از پوتین و تاکید بر سرکوب شورش

رمضان قدیروف، رهبر چچن، شورش مسلحانه پریگوژین را «خنجری از پشت» خوانده و می‌گوید که از تک تک اظهارات ولادیمیر پوتین حمایت می‌کند.

او از حامیان وفادار پوتین است و گه گاهی از رویکرد جنگ‌طلبانه پریگوژین در جنگ نیز حمایت کرده است.

قدیروف گفت: من از مبارزان، از میهن‌پرستان وطن می‌خواهم تا تسلیم تحریکات نشوند.

او در تلگرام گفت: هر هدفی که به شما داده شود، هر وعده‌ای که به شما داده شود، امنیت کشور ما و انسجام جامعه روسیه مهمترین چیز در حال حاضر است.

او با اعلام اینکه نیروهای چچنی وزارت دفاع و گارد ملی به میدان اعزام شده‌اند، تاکید کرد: شورش باید سرکوب شود و اگر نیازمند اقدامات سختگیرانه باشد، ما آماده‌ایم.

کشتیرانی در رودخانه مسکو به طور موقت متوقف شد

خبرگزاری دولتی تاس به نقل از مقام‌های امنیتی گزارش داد که کشتیرانی در رودخانه مسکوا که از مسکو، پایتخت روسیه می‌گذرد به طور موقت متوقف شده است.

سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو در بیانیه‌ای جداگانه گفت که هیچ محدودیتی برای ورود و خروج خودروها و کامیون‌ها به شهر اعمال نشده، اما گفت که بازرسی‌های امنیتی تشدید شده است.

واکنش های بین المللی به تحولات روسیه

همزمان جامعه بین المللی نسبت به تحولات روسیه واکنش نشان داده و برخی از کشورهای هم مرز با روسیه در حال ایجاد تدابیر امنیتی هستند،. پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می گوید اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد.

کشورهای غربی در بیانیه‌های جداگانه ای اعلام کردند که تحولات روسیه را از نزدیک دنبال می‌کنند

مسئولان کاخ سفید اعلام کردند که ایالات متحده اتفاقات روسیه را از نزدیک دنبال می‌کند و اوضاع به اطلاع بایدن رسیده است.

در همین حال، مسئولان کی‌یف مدعی شدند این اتفاقات را تنها شروع بحران روسیه می‌دانند.

میخائیلو پودولیاک مشاور رئیس جمهور اوکراین در توییتر نوشت: «شکاف بین نخبه روس بسیار عمیق و واضح است. تظاهر به اینکه همه چیز تحت کنترل است، فایده‌ای ندارد.»

وزارت دفاع بریتانیا اما اتفاقات جمعه شب روسیه را «بزرگترین چالش» روسیه در دوران جدید برشمرد و افزود: «وفاداری نیروهای روسیه به‌ویژه گارد ملی این کشور، تعیین کننده است.»

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا از بیان اینکه آیا شورش گروه واگنر علیه پوتین خبر خوب یا بدی برای او است خودداری کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا به بی‌بی‌سی گفت: «این یک وضعیت در حال تحول است، و من فکر می‌کنم کار درست در این مقطع این است که ما مطمئن شویم که در جریان کامل وقایع قرار بگیریم و با متحدان خود در تماس باشیم.  من در ادامه روز با متحدانمان صحبت خواهم کرد و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که مسئولیت خود را انجام دهند و از جان غیرنظامیان محافظت کنند.»

رئیس جمهور بلاروس هم در تماسی با پوتین، تحولات این کشور را جویا شد. دفتر ریاست جمهوری بلاروس اعلام کرد که پوتین، لوکاشنکو را در جریان امور قرار داده است.

دولت فرانسه نیز همچون ایالات متحده این‌گونه اظهار نظر کرد که «رئیس‌جمهور ماکرون، اتفاقات روسیه را از نزدیک دنبال می‌کند.» کاخ الیزه افزود: «تمرکز ما همچنان بر روی پشتیبانی از اوکراین معطوف است.»

رئیس جمهور لهستان هم اظهار داشت که با نخست‌وزیر و وزیر دفاع خود در مورد تحولات روسیه گفتگو کرده و ورشو تحولات را از نزدیک دنبال می‌کند.

آندری دودا افزود: «اتفاقاتی که در پشت مرزهای شرقی ما در جریان است را به دقت دنبال میکنیم.»

سخنگوی دفتر رسانه‌ای دولت آلمان نیز اعلام کرد که صدر اعظم آلمان، در جریان امور قرار گرفته و ما تحولات دیشب و امروز روسیه را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

وزرای خارجه سوئد و استونی نیز هرکدام در پیام هایی جداگانه اعلام کردند که این تحولات مهم را از نزدیک زیر نظر دارند. در همین حال وزارت خارجه ایتالیا نیز به شهروندان خود که در روسیه حضور دارند، هشدار داد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، رویداد اخیر در روسیه  را موضوع داخلی این کشور دانست و گفت که جمهوری اسلامی از حاکمیت قانون در فدراسیون روسیه حمایت می کند.  

نور نیوز، رسانه شورای عالی امنیت ملی ایران که مواضع امنیتی جمهوری اسلامی را بازتاب می‌دهد در دومین توییت خود درباره رویدادهای امروز روسیه نوشت که دست غربی‌ها پشت شورش گروه واگنر قرار دارد و هدف آن تضیف اسنجام ملی روسیه است: «پوتین امروز به موضوع خیانت داخلی و همچنین عزم خود برای جلوگیری از جنگ داخلی اشاره کرد. این سخنان می‌تواند نشان دهنده آگاهی پوتین از برنامه جدید غرب برای ایجاد جبهه جدیدی از درون روسیه توسط واگنر برای تضعیف انسجام ملی و به زانو درآوردن مسکو در جنگ اوکراین باشد.»