/

تأکید شورای حقوق بشر سازمان ملل بر وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، بعدازظهر دیروز با انتشار گزارشی از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران، خبر داد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، بعدازظهر دیروز با انتشار گزارشی از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران، خبر داد.

به گزارش فرانیوز، یافته‌های کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل که بر پایه رخدادهای اول اوت سال ۲۰۲۲ تا ۱۵ آوریل سال جاری میلادی تنظیم شده است و ناظر به بازه زمانی سرکوب گسترده و خونین اعتراضات سراسری در ایران است، نشان می‌‌دهد که وضعیت عمومی حقوق بشر در ایران، به طور معناداری نسبت به گذشته وخیم‌تر شده است.

در گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل از سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و موج اعدام‌ها در ایران به عنوان مصادیق اصلی وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران نام‌برده‌شده است.

این گزارش با اشاره به اینکه دست‌کم ۴۴ کودک، از جمله ۱۰ دختر، در میان کشته‌شدگان اعتراضات ایران بودند، گفت بیشترین آمار معترضان کشته‌شده در سیستان و بلوچستان بود که ۱۰ نفر آنها کودک بودند. حدود ۲۰ هزار نفر نیز در این اعتراضات بازداشت شدند.

کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل، نیروهای امنیتی نظام جمهوری اسلامی متهم شده‌اند که برای گرفتن اعتراف از متهمان، به شکنجه یا سایر روش‌های خشونت‌آمیز متوسل شده‌اند. همچنین گزارش‌هایی از خشونت‌های جنسی و جنسیتی علیه زنان، مردان و کودکان، در بازداشتگاه‌ها منتشر شده است.

افزایش شمار اعدام‌ها در ایران، از دیگر موضوع‌هایی است که در گزارش روز چهارشنبه شورای حقوق بشر سازمان ملل به آن اشاره شده است.

بر پایه یافته‌های شورای حقوق بشر، شمار اعدام‌ها در ایران نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ میلادی، دست‌کم ۷۵ درصد بیشتر شده است.

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ۵۸۲ تن را در شهرهای مختلف ایران پای چوبه دار برده است.

نادا الناشف، معاون کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل در جلسه شورای حقوق بشر گفت: «مشارکت جمهوری اسلامی در اجرای تعهدات و توصیه‌های سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشر در یک سال گذشته به شکل محسوسی محدود بوده است.»

او اضافه کرد: «وضعیت کلی حقوق بشر در ایران همزمان با وخامت شرایط اقتصادی و اجتماعی، به طور قابل توجهی بدتر شده است.»

به گفته معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اتهام‌های متعددی درباره اقدام نیروهای امنیتی در شکنجه و بدرفتاری افراد بازداشت شده با هدف گرفتن اعتراف‌های اجباری و نیز اعمال خشونت جنسی علیه زنان، مردان و کودکان به ویژه در بازداشت مطرح شده است.