زلنسکی

انتقاد زلنسکی از تردید جمهوری‌خواهان آمریکا در حمایت از اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی، نسبت به تردید جمهوری‌خواهان و برخی نامزدهای این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در مورد لزوم حمایت از افزایش قدرت نظامی اوکراین در برابر روسیه، انتقاد کرد.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی، نسبت به تردید جمهوری‌خواهان و برخی نامزدهای این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در مورد لزوم حمایت از افزایش قدرت نظامی اوکراین در برابر روسیه، انتقاد کرد.

به گزارش فرانیوز، ران دیسانتیس، یکی نامزدهای جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا از مناقشه اوکراین و روسیه به عنوان یک «نزاع بر سر قلمرو» یاد کرد و دونالد ترامپ، نامزد دیگر جمهوری‌خواه نیز متعهد شد که برای پایان دادن سریع به نزاع و امضای قرارداد صلح بین دو کشور روسیه و اوکراین تلاش خواهد کرد.

زلنسکی در این مصاحبه گفت: اگر اوکراین شکست بخورد و روسیه ما را اشغال کند، آنها به سمت بالتیک یا لهستان یا کشورهای دیگر ناتو خواهند رفت و اگر ناتو وارد این جنگ شود، آمریکا نیز باید در جنگ مشارکت کند و ایالات متحده باید بین حفظ ناتو یا ورود به جنگ یکی را انتخاب کند.

او سپس ادامه داد: «هر نامزدی فکر می‌کند که حمایت از اوکراین بسیار پرهزینه است، آیا آماده جنگ است؟ آیا آماده مبارزه است و آماده است تا فرزندانش را به جنگ بفرستد؟»

رئیس جمهور اوکراین با اشاره به اینکه ادامه جنگ اوکراین به نفع کشورهای ناتو مانند ایالات متحده است افزود: «من نمی‌دانم که آیا آن نامزدها متوجه بهایی هستند که اوکراین در این جنگ می‌پردازد.»

او همچنین اظهارات برخی سیاست‌مداران و نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا که خواستار کاهش حمایت از اوکراین هستند را باعث «نگرانی» خواند و گفت: من فکر می‌کنم که این یک خطر بزرگ برای اوکراین است.

زلنسکی همچنین اضافه کرد این تغییر سیاستی است که می‌خواهیم از آن جلوگیری کنیم. من اعتقاد دارم که این اتفاق نخواهد افتاد.

دونالد ترامپ، ران دیسانتیس و رابرت کندی جونیور به دنبال به دنبال حل‌وفصل مناقشه اوکراین هستند و ترامپ و دیسانتیس به جای ادامه تسلیح و تامین مالی ارتش اوکراین، خواستار توقف صلح‌آمیز خصومت‌ها شده‌اند.

دیسانتیس چندی پیش به فاکس نیوز گفته بود که ایالات متحده نگرانی‌های مبرمی برای امنیت ملی دارد، اما «درگیرشدن بیشتر در یک اختلاف سرزمینی بین اوکراین و روسیه یکی از این نگرانی‌ها از آن‌ها نیست» و «صلح باید هدف باشد.»

ترامپ نیز بارها خواستار حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه شده است، از جمله در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت: که می‌تواند ظرف ۲۴ ساعت به یک راه حل مسالمت آمیز برای جنگ اوکراین دست یابد. ترامپ همچنین از نامیدن پوتین یک جنایت‌کار جنگی خودداری کرد و گفت که این برچسب «باید بعداً مورد بحث قرار گیرد» اما انجام این کار خیلی زود، «انجام معامله برای توقف جنگ را بسیار سخت‌تر می‌کند».

رابرت اف کندی جونیور، نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز خواستار پایان صلح‌آمیز جنگ در اوکراین شده است.

در وب‌سایت کمپین کندی آمده است: «ما پیشنهاد خواهیم کرد که نیروها و موشک‌های هسته‌ای خود را از مرزهای روسیه خارج کنیم. روسیه نیروهای خود را از اوکراین عقب خواهد کشید و آزادی و استقلال آن را تضمین می‌کند. نیروهای حفظ صلح سازمان ملل متحد نیز صلح را در مناطق شرقی اوکراین که روس زبان هستند، تضمین خواهند کرد. ما به این جنگ پایان خواهیم داد. ما به رنج و رنج مردم اوکراین پایان خواهیم داد. این شروعی برای یک برنامه گسترده‌تر درباره غیرنظامی‌سازی تمام کشورها خواهد بود.»

زلنسکی طی مصاحبه خود با ان‌بی‌سی همچنین ادعای ترامپ مبنی بر اینکه او می‌تواند ظرف ۲۴ ساعت به توافق صلح دست یابد، زیر سؤال برد و گفت: «من فکر نمی‌کنم حتی یک نفر در این دنیا وجود داشته باشد که بتواند پوتین را متقاعد کند که جنگ را پایان دهد. من معتقد نیستم که این کار امکان‌پذیر باشد.»