وزیر خارجه اسرائیل: نمی‌گذاریم ایران «کره شمالی دوم» شود

وزیر امور خارجه اسرائیل با بیان اینکه کره جنوبی با تهدید هسته‌ای مواجه است و آنها نیز مانند ما خطری را که ایران هسته‌ای برای صلح و ثبات جهانی ایجاد می‌کند، درک می‌کنند، تاکید کرد که «اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران به کره شمالی دوم تبدیل شود».

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

وزیر امور خارجه اسرائیل با بیان اینکه کره جنوبی با تهدید هسته‌ای مواجه است و آنها نیز مانند ما خطری را که ایران هسته‌ای برای صلح و ثبات جهانی ایجاد می‌کند، درک می‌کنند، تاکید کرد که «اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران به کره شمالی دوم تبدیل شود».

به گزارش فرانیوز، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل در سفر به کره جنوبی و دیدار با پارک جین، همتای کره‌ای خود در سئول گفت که «جهان باید با عبرت‌گرفتن از تجربه تولید تسلیحات اتمی توسط کره شمالی، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.»

وی خاطرنشان کرد که با همکار کره جنوبی خود راه‌های مهار برنامه هسته‌ای حکومت ایران را بررسی کرده و ابراز عقیده نمود که تنها تحریم‌های جدی همراه با تهدید نظامی واقعی آن را متوقف خواهد کرد.

او همچنین در این دیدار تأکید کرد: «اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران به کره شمالی دوم تبدیل شود.»

وزیر امور خارجه اسرائیل در این سفر با اشاره به شباهت‌های تاریخی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان اسرائیل و کره جنوبی گفت: «هر دو کشور در سرمایه‌گذاری و در تحقیق و توسعه، پیشروان جهان هستند و به طور مشترک همکاری‌هایی را که منجر به پیشرفت‌های فناوری و امنیتی می‌شود را پیش خواهند برد.»

این نخستین دیدار وزیر خارجه اسرائیل از کره جنوبی در ۱۱ سال گذشته است. این دیدار در حالی انجام شد که به تازگی گزارش‌هایی از مذاکره مقامات سئول و واشنگتن برای آزادسازی پول‌های توقیف شده جمهوری اسلامی در این کشور منتشر شده است.

روزنامه «کره اکونومیک دیلی» در ۷ خرداد خبر داد که کره و ایالات متحده در حال مذاکره درباره راه‌هایی برای آزادکردن منابع مالی هفت میلیارد دلاری ایران هستند که در این کشور آسیایی نگهداری می‌شود.

«عبدالناصر همتی»، رئیس‌کل وقت بانک مرکزی ایران در دی‌۱۳۹۹، گلایه کرد بود که کره‌ای‌ها از دو سال قبل، یعنی از سال ۱۳۹۷، ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را در همراهی با تحریم‌های آمریکا بلوکه کرده‌اند، و نه تنها به این دارایی‌ها سودی تعلق نمی‌گیرد، بلکه حتی کره‌ای‌ها از بابت نگهداری این دارایی‌ها نزد بانک، هزینه کارمزد هم دریافت می‌کنند.

اگرچه به نظر می‌رسد ارزش دارایی‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی را باید ۷ میلیارد دلار دانست، اما ارزیابی‌های دیگری نیز درباره رقم این مطالبات اعلام شده که حتی از ۹ میلیارد دلار نیز بالاتر بوده است.

از جمله این برآورده‌ها، ارزیابی «حسین تنهایی»، رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی در مرداد ۱۳۹۹ است که گفته بود: «چیزی بین ۶ تا ۹ میلیارد دلار پول ایران در کره آزاد نشده است، اما آن رقمی که اتاق بر روی آن تأکید دارد، ۸.۵ میلیارد دلار است.»