حملات گسترده روسیه به کی‌یف با پهپادهای ساخت ایران

نیروهای دفاعی اوکراین اعلام کردند که در جریان موج جدید حملات هوایی روسیه به کیف در اوایل صبح روز سه‌شنبه، بیش از ۲۰ پهپاد ساخت جمهوری اسلامی را سرنگون کرده‌اند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

نیروهای دفاعی اوکراین اعلام کردند که در جریان موج جدید حملات هوایی روسیه به کیف در اوایل صبح روز سه‌شنبه، بیش از ۲۰ پهپاد ساخت جمهوری اسلامی را سرنگون کرده‌اند.

به گزارش فرانیوز، به گفته منابع نظامی بر اثر سقوط بقایای پهپادها و اصابت آنها با یک آپارتمان و وقوع آتش‌سوزی یک نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

سرهی پوپکو، رئیس اداره نظامی کیف با انتشار مطلبی در تلگرام گفت: «حمله گسترده بود، از جهات مختلف و در چندین موج انجام شد.»

اداره نظامی پایتخت اوکراین همچنین خبر داد که در موج دیگری از حملات هوایی روسیه به کی‌یف در شب گذشته ارتش این کشور تمامی ۲۰ پهپادهای که در این حمله شرکت داشتند را رهگیری و سرنگون کردند.

گزارش شده حمله اخیر فقط شامل پهپادهای شاهد ساخت ایران بوده و مانند اکثر حملات قبلی هیچ موشکی در این موج حملات به سمت کی‌یف پرتاب نشده است. این دومین شب متوالی است که پایتخت اوکراین مورد حمله هوایی قرار می‌گیرد.

مقامات اوکراینی گفتند که بیشتر پهپادها و موشک‌های شلیک شده در روزهای یکشنبه و دوشنبه سرنگون شده‌اند و شب گذشته نیز ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از دفاع ضد موشکی پاتریوت که از سوی ایالات متحده به اوکراین داده شده تمجید کرد.

زلنسکی با انتشار یک ویدئو کوتاه گفت: «وقتی پاتریوت‌ها در دست اوکراینی‌ها از رهگیری ۱۰۰ درصدی هر موشک روسی اطمینان حاصل کنند، ترور شکست خواهد خورد.»

همچنین نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که در حملات یکشنبه‌شب روسیه به سراسر کشور، از مجموع ۴۰ موشک کروز ۳۷ فروند و از مجموع ۳۵ پهپاد ۲۹ فروند را رهگیری و سرنگون کرده است. دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین گفت حداقل سه غیرنظامی در این حملات مجروح شده‌اند.

هدف‌گیری کی‌یف از راه دور توسط موشک و پهپاد یکی از تاکتیک های ارتش روسیه برای تضعیف روحیه مردم پایتخت است و این حملات در آستانه آغاز حمله گسترده قریب‌الوقوع ارتش اوکراین برای باز پس‌گیری مناطق اشغالی از روسیه، افزایش یافته است.

در ماه‌های زمستان هدف اصلی حملات پهپادی و موشکی روسیه زیرساخت‌های غیرنظامی و بخصوص تأسیسات انرژی بود. به نظر می‌رسید که هدف آن تضعیف اراده مردم و وادار کردن دولت اوکراین به مذاکره در مورد آتش‌بس بر اساس شروط مورد نظر روسیه بود. ولی این فشارها نتیجه نداد و اوکراین با وجود همه مشکلات توانست زیرساختهای آسیب‌دیده را تعمیر کند.