//

واکنش جهانی به اعدام معترضان در ایران؛ آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی شدیدا محکوم کردند

در ادامه واکنش‌های جهانی به اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در سحرگاه روز جمعه ۲۹ اردیبهشت، اتحادیه اروپا، وزارت امور خارجه آمریکا و تعدادی دیگری از کشورها، اجرای حکم اعدام این سه متهم از متهمان پرونده «خانه اصفهان» را محکوم کردند.

خواندن این مطلب 15 دقیقه طول میکشد.

در ادامه واکنش‌های جهانی به اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در سحرگاه روز جمعه ۲۹ اردیبهشت، اتحادیه اروپا، وزارت امور خارجه آمریکا و تعدادی دیگری از کشورها، اجرای حکم اعدام این سه متهم از متهمان پرونده «خانه اصفهان» را محکوم کردند.

به گزارش فرانیوز، اقدام جمهوری اسلامی در اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی‌شیخ‌شبانی، و سعید یعقوبی‌کردسفلی، متهمان پرونده «خانه ‌اصفهان» با انتقاد شدید شماری از مقامات سیاسی جهان نیز روبرو شده است.

نمایندگان کشورهای مختلف با انتشار پیام هایی در محکومیت این اعدام ها ، با ابراز نگرانی از شرایط ضد انسانی و حقوق بشری در ایران نسبت به افزایش آمار اعدام ها هشدار دادند.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعدام کاظمی، یعقوبی و میرهاشمی را شدیدا محکوم کرد و از جمهوری اسلامی خواست به اعدام معترضان پایان دهد.

اتحادیه اروپا در این بیانیه تاکید کرد از مقامات ایرانی می‌خواهد از اجرای مجازات مرگ و اعدام‌های آینده خودداری و سیاست مشخصی را برای «لغو کامل مجازات اعدام» دنبال کنند.

این اتحادیه همچنین از مقام‌های ایران خواست حق دادرسی عادلانه متهمان را رعایت کند و یادآوری کرد افرادی که تحت هر نوع بازداشت یا حبس هستند، نباید در معرض هیچ نوع بدرفتاری‌ قرار بگیرند.

اتحادیه اروپا بر ضرورت پای‌بندی تهران به قوانین بین‌المللی از جمله میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران از امضاکنندگان آن است نیز تاکید کرد و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست حقوق اساسی شهروندان از جمله حق آزادی بیان و برگزاری اجتماعات مسالمت‌آمیز را در هر شرایطی رعایت کنند.

در بیانیه اتحادیه اروپا یادآوری شد مجازات اعدام «یک مجازات ظالمانه و غیرانسانی» است و بر احترام به کرامت انسانی تاکید شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا هم اعدام معترضان اصفهانی را به «شدیدترین وجه» محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن ابراز همدردی با خانواده سه معترض اعدام شده در پرونده «خانه اصفهان» و مردم ایران، اعدام آن‌ها را به «شدیدترین وجه» محکوم کرد.

او گفت: «ما به همکاری نزدیک با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان برای محکوم کردن و مقابله با این نقض وحشتناک حقوق بشر ادامه می‌دهیم.»

باب منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، گفت: جهان باید از اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی در ایران به خشم بیاید. این رژیم ممکن است فکر کند در بی‌توجهی جهانی می‌تواند شهروندانش را با وحشت‌افکنی سرکوب کند. باید در مقابله با این توحش، در کنار مردم ایران بایستیم.

وزارت خارجه کانادا اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی را به شدت محکوم کرد و گفت: بی‌احترامی مداوم به زندگی انسانی و محدودسازی آزادی‌های اساسی مردم ایران باید متوقف شود. کانادا امروز و هر روز در کنار مردم ایران می‌ایستد.

مدیر اداره حقوق بشر وزارت خارجه آلمان گفت: «بار دیگر رژیم ایران جان سه معترض را گرفت. بار دیگرمردمی را که برای آزادی به پا خاستند اعدام کرد. به سختی می‌توانم واژه‌ای برای خشونت بی حد و مرز و اعدام‌های دسته جمعی پیدا کنم.»

ونزل میچالسکی، مدیر دیده‌بان حقوق بشر آلمان نیز در واکنش به اعدام مجیدکاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی نوشت: «آنها پس از محاکمه‌های ناعادلانه اعدام شدند؛ استفاده از اعترافات اجباری برای احراز محکومیت و احکام اعدام، ویژگی بارز سیستم قضایی است که به دنبال ایجاد وحشت در میان مردم است.»

وزارت امور خارجه سوئیس هم اعدام این سه جوان را در ایران به شدت محکوم کرد و از جمهوری اسلامی خواست ضمن توقف اعدام‌ها، اقداماتی را برای کاهش استفاده از این مجازات انجام دهد.

وزارت امور خارجه نروژ هم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی را محکوم و از افزایش اعدام‌ها در ایران عمیقا ابراز نگرانی کرد.

پیش از آن هم وزارت امور خارجه اتریش در بیانیه‌ای اعدام این سه شهروند در اصفهان را «منزجر کننده» خواند و افزود که این کشور عمیقا نگران افزایش اعدام‌ها در ایران است.

طارق احمد، معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در امور جنوب آسیا نیز گفت: «رژیم ایران در آخرین نمونه تکان‌دهنده استفاده از مجازات اعدام برای القای ترس و سرکوب مخالفان خود، سه نفر دیگر از مردم ایران را کشت.»

او افزود: «درخواست مردم ایران برای پایان دادن به مصونیت از مجازات و خشونت واضح است.»

«کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران» نیز در بیانیه‌ای اعدام سه معترض در ایران را «به شدت» محکوم کرد و از دولت بریتانیا خواست تا اعدام‌ها را محکوم کرده و با مشارکت متحدان بین‌المللی جمهوری اسلامی را پاسخگو قرار دهد.

در این بیانیه آمده است که «موج اخیر اعدام‌ها که در یک ماه گذشته مجموع اعدام‌ها را به ۱۱۲ مورد رساند، نقض آشکار حقوق بشر و تلاش مذبوحانه رژیم ایران برای ارعاب مردم و جلوگیری از اعتراض آنها به سیاست‌های ظالمانه خود است.»

علاوه بر واکنش رسمی دولت‌های خارجی، شماری از نمایندگان پارلمان‌های دیگر کشورها نیز با انتشار توییت، اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی را محکوم کرده بودند.

علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد، هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، یی‌وان ری، نماینده پارلمان آلمان، نوربرت روتگن، نماینده پارلمان آلمان، مارتینا رنر، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی صالح میرهاشمی، سناتور سایمن برمینگام، رهبر مخالفان در مجلس سنای استرالیا، دیوید ون، سناتور استرالیایی و کفیل سیاسی مجید کاظمی، تئو فرانکن، نماینده پارلمان بلژیک و …، از جمله سیاستمدارانی هستند که به اعدام این سه جوان واکنش نشان دادند.

در روزهای گذشته علاوه بر شخصیت های سیاسی و حقوق بشری بین المللی در خارج از ایران، شمار زیادی از شهروندان، چهره‌های فرهنگی، سیاسی و نهادهای حقوق بشری در داخل و خارج از ایران خواهان توقف اجرای حکم اعدام این سه تن شده بودند.