هشدار به جمهوری اسلامی؛ عبور فرماندهان نیروی دریایی آمریکا، بریتانیا و فرانسه از تنگه هرمز

در یک اقدام بی‌سابقه فرماندهان ارشد نیروی دریایی آمریکا، بریتانیا و فرانسه روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه، با ناو آمریکایی «یواس‌اس پل همیلتون»  از تنگه هرمز عبور کردند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

در یک اقدام بی‌سابقه فرماندهان ارشد نیروی دریایی آمریکا، بریتانیا و فرانسه روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ماه، با ناو آمریکایی «یواس‌اس پل همیلتون»  از تنگه هرمز عبور کردند.

به گزارش فرانیوز، گفته شده که این اقدام یک قدرت نمایی و نشان دادن رویکرد متحد این سه کشور برای باز نگه‌داشتن این آبراه حیاتی پس از اقدام جمهوری اسلامی به توقیف دو نفتکش است.

بر اساس گزارش خبرنگار آسوشیتدپرس که او نیز در این سفر دریایی حضور داشت، سه قایق تندروی سپاه پاسداران در لحظاتی به ناو جنگی این فرماندهان و همین طور و ناوچه بریتانیایی «اچ‌ام‌اس لنکستر»  نزدیک شده‌ بودند.

بر اساس این گزارش، نیروهای سپاه در هنگام عبور این فرماندهان غربی در کنار مسلسل‌های خود ایستاده بودند و ملوانان ناوجنگی نیز در حالت آماده باش بودند.

دریاسالار برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین، به آسوشیتدپرس گفت: «جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته ۱۵ کشتی را توقیف کرده یا مورد حمله قرار داده است، که شامل هشت توقیف و هفت حمله می‌شود.»

 او افزود: «صنعت حمل‌ونقل نظاره‌گر وضعیتی امنیتی در منطقه است و ما می‌توانیم تاثیر مثبتی بر این موضوع داشته باشیم؛ این کاری است که اکنون انجام می‌دهیم.»

فرمانده ناوگان پنجم آمریکا همچنین عنوان کرد که قایق‌های سپاه پاسداران روز جمعه در فاصله ۹۱۵ متری ناوچه پل همیلتون قرار گرفتند.

تنگه هرمز در خلیج فارس محل عبور یک پنجم نفت جهان است و ایران به ویژه در دو سال گذشته، بر شدت حمله و توقیف کشتی‌هایی که از این مسیر عبور می‌کنند افزوده است.

هفته گذشته، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با انتقاد از توقیف نفتکش‌ها از سوی ایران از تصمیم ایالات متحده آمریکا برای انجام اقداماتی در راستای «تقویت موضع دفاعی» خود در خلیج فارس خبر داد.

او همچنین عنوان کرده بود که «ایالات متحده به قدرت‌های خارجی یا منطقه‌ای اجازه نخواهد داد که آزادی کشتیرانی از طریق آبراه‌های خاورمیانه از جمله تنگه هرمز را به خطر بیندازند.»

در سال‌های اخیر در مواردی نظامیان ایران، به خصوص نیروهای سپاه پاسداران نفتکش‌هایی را برای امتیازگیری از آمریکا و کشورهای غربی توقیف کرده‌اند.

از جمله جدیدترین موارد در این خصوص، ناوگان پنجم آمریکا اعلام کرد که نفتکش یونانی «نیووی» روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت از دبی به سمت فجیره، بندر دیگری در امارات متحده عربی در حرکت بود که قایق‌های سپاه پاسداران این نفتکش را به سمت آب‌های ایران هدایت و توقیف کردند.

شش روز پیش از آن نیز ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده از توقیف یک نفتکش با پرچم جزایر مارشال در آب‌های آزاد دریای عمان، از سوی سپاه خبر داد و این اقدام را مغایر قوانین بین‌المللی و تهدیدی برای امنیت دریایی و اقتصاد جهانی دانست.

ارتش ایالات متحده اعلام کرد که در جریان عبور ناو «یواس‌اس پل همیلتون» از تنگۀ هرمز، دست‌کم یک پهپاد جمهوری اسلامی عبور این کشتی را نظاره‌گر بود.

همزمان یک هواپیمای نظامی بوئینگ «پی-۸ پوسایدون» نیروی دریایی ایالات متحده که وظیفه شناسایی، اخطار هوایی و پشتیبانی جنگ الکترونیک را بر عهده دارد نیز تحرکات منطقه را زیر نظر داشت. نیروی دریایی ایالات متحده به طور روتین پهپادهایی را بر بالای این منطقه در پرواز دارد.