//

علی رغم موج اعتراضات گسترده؛ سه متهم پرونده خانه اصفهان اعدام شدند

علی رغم مخالفت های داخلی و بین المللی و درخواست برای توقف اجرای احکام اعدام به ویژه حکم اعدام سه متهم اعتراضات اخیر ایران، قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی، سه زندانی پرونده موسوم به «خانه اصفهان» روز جمعه ۲۹ اردیبهشت اعدام شدند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

علی رغم مخالفت های داخلی و بین المللی و درخواست برای توقف اجرای احکام اعدام به ویژه حکم اعدام سه متهم اعتراضات اخیر ایران، قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی، سه زندانی پرونده موسوم به «خانه اصفهان» روز جمعه ۲۹ اردیبهشت اعدام شدند.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه جمهوری اسلامی، صبح جمعه از اعدام سه معترض جوان خبر داد که در پرونده موسوم به خانه اصفهان متهم شده بودند.

اعدام سه جوان معترض درست یک روز پس از سفر وزیر کشور جمهوری اسلامی به اصفهان صورت گرفت.

به نظر می رسد سفر او به دلیل احتمال اعتراضات پس از اجرای احکام اعدام در اصفهان صورت گرفته باشد.

در روزهای اخیر درخواست‌های بی‌شماری از سوی شهروندان و چهره‌های سیاسی و فرهنگی و هنری در داخل و خارج از ایران برای توقف اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی شده بود.

همچنین تعداد زیادی از شهروندان اصفهان در روز و شب چهارشنبه و بامداد پنجشنبه راهی زندان دستگرد این شهر شدند تا نگرانی خود را از اجرای حکم اعدام نشان دهند که نیروهای امنیتی به آنها حمله کرده بودند.

این سه متهم نیز روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه در دست‌نوشته‌ای از داخل زندان از مردم درخواست کمک کردند. این دست‌نوشته بازتاب گسترده‌ای در میان شبکه‌های اجتماعی داشت و کاربران فضای مجازی آن را «فریاد هم‌وطنان از داخل زندان» نامیدند.

این سه زندانی که در دست‌نوشته خود را «بچه‌های ایران» معرفی کرده‌اند، از داخل زندان اصفهان نوشتند: «سلام. از همشهریان و هموطنان عزیز تقاضا داریم نذارید ما را بکشند. ما به یاری شما نیاز داریم. به حمایت شما نیازمندیم.»

پخش «اعترافات اجباری» سه متهم محکوم به اعدام پرونده معروف به خانه اصفهان از تلویزیون ایران باعث بروز نگرانی درمورد وضعیت این افراد شده بود.

حکومت ایران سابقه طولانی در پخش اعترافات اجباری تحت شکنجه از متهمان دارد.

در برنامه پخش شده، هر سه نفر در محلی خارج از زندان و با لباس عادی در خصوص شب حادثه صحبت کرده و از دسترسی خود به «اسلحه» گفتند و این که یکسری تیراندازی انجام داده‌اند و حضور افراد دیگری که «تیراندازی» کرده‌اند را هم تایید کردند، اما صحبتی از شلیک به نیروهای امنیتی نکردند.

مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی متهمان پرونده «خانه اصفهان» در ارتباط با کشته شدن دو بسیجی و یک سرهنگ یگان ویژه در ۲۵ آبان سال گذشته (۱۴۰۱) در میدان نگهبانی محله «خانه اصفهان» بازداشت و محاکمه و محکوم به اعدام شدند.

روز گذشته سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای خواستار اقدام قاطع جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از اعدام این سه معترض زندانی و شکنجه شده به دست حکومت ایران شده بود.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود حکم اعدام این سه معترض را «توهین به حقوق بشر» خواند و خواستار توقف اجرای این حکم شد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز در واکنش به افزایش نگرانی‌ها از احتمال اعدام محکومان «خانه اصفهان» نوشت: «اعدام قریب‌الوقوع آنها توهین به حقوق بشر و کرامت مردم ایران است و نشان می‌دهد که رژیم از اعتراضات هیچ چیزی یاد نگرفته است.»

دفتر حقوق بشر و آزادی‌های کانادا نیز با ابراز نگرانی شدید از احتمال اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، از جمهوری اسلامی خواست به احترام حقوق انسانی همه مردم ایران، اجرای همه اعدام‌ها را لغو کند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که با اعدام دو زندانی دیگر در یکی از زندان‌های استان کردستان، تعداد کل اعدام‌های روز پنجشنبه به ۱۶ نفر رسید.