Israelis lift flags during the ultranationalist March of the Flags outside Damascus Gate in Jerusalem's Old City, on June 15, 2021, celebrating the anniversary of Israel's 1967 occupation of Jerusalem's eastern sector. (Photo by AHMAD GHARABLI / AFP)

نگرانی اسرائیل از نزاع و درگیری در مراسم«راهپیمایی پرچم» به تحریک جمهوری اسلامی

در آستانه روز اورشلیم در اسرائیل و راهپیمایی سالانه به نام «راهپیمایی پرچم» در این شهر، مقام‌های پلیس اسرائیل جمهوری اسلامی را متهم کردند که در تلاش است تا با از سرگیری درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینیان، در برگزاری این راهپیمایی اخلال ایجاد کند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

در آستانه روز اورشلیم در اسرائیل و راهپیمایی سالانه به نام «راهپیمایی پرچم» در این شهر، مقام‌های پلیس اسرائیل جمهوری اسلامی را متهم کردند که در تلاش است تا با از سرگیری درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینیان، در برگزاری این راهپیمایی اخلال ایجاد کند.

به گزارش فرانیوز، شبکه خبری ایران اینترنشنال گزارش داده است که رییس پلیس اسرائیل اعلام کرد: ایران و حزب‌الله لبنان تلاش می‌کنند تا این روز را به نزاع و درگیری بین اسرائیل و فلسطینیان بکشانند.

بر اساس این گزارش، پلیس اسرائیل در مناطق مختلفی در اورشلیم به حالت آماده‌باش درآمده است.

همچنین ارتش اسرائیل نیز در پیامی به سازمان شبه‌نظامی حماس در غزه، هشدار داد که در صورت پرتاب موشک از غزه به سوی اسرائیل، این کشور واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

در روز اورشلیم که به مناسبت تسخیر شرق اورشلیم در سال ۱۹۶۷ توسط ارتش اسراییل و یک پارچگی شهر برگزار می‌شود هر ساله راهپیمایی با نام «راهپمایی پرچم» برگزار می‌شود که در آن هزاران تن از یهودیان با در دست داشتن پرچم‌های اسرائیل از دروازه باب العامود و محله‌های عرب‌نشین به سوی دیوار ندبه راهپیمایی می‌کنند.

انتظار می‌رود ده‌ها هزار ملی‌گرای اسرائیلی روز پنجشنبه در این محله‌های قدیمی شهر راهپیمایی کنند و این رویداد سالانه را گرامی بدارند.

به نوشته رویترز، این رژه سالانه به طور فزاینده‌ای به نمایش قدرت برای ملی‌گرایان یهودی و برای فلسطینیان به یک فرصت آشکار برای تضعیف روابط خود با یهودیان تبدیل شده است.

پلیس اسرائیل اعلام کرده که حدود دو هزار و پانصد افسر از این راهپیمایی محافظت و تلاش خواهند کرد تا آن را مسالمت‌آمیز نگه دارند.

رویترز نوشت که پلیس اسرائیل خود را برای همه سناریوها از جمله خشونت و شعارهای ضدعربی توسط برخی از راهپیمایان علیه فلسطینی‌ها و شلیک موشک از غزه آماده شده‌اند.

گروه اسلام‌گرای حماس که بر غزه حکومت می‌کند، در راهپیمایی دو سال پیش، موشک‌هایی به سمت اسرائیل شلیک کرد که منجر به یک جنگ یازده روزه شد. در این جنگ، حداقل دویست و پنجاه فلسطینی در غزه و سیزده نفر در اسرائیل کشته شدند.

سال گذشته نیز، راهپیمایی «پرچم» در روز اورشلیم، به دنبال تشدید درگیری‌ها در هفته‌های گذشته آن برگزار شد و نگرانی‌ها از بالا گرفتن تنش‌ها در این روز افزایش یافته بود.

سال گذشته نیز حدود ۳ هزار پلیس اسرائیلی در نقاط مختلف بیت‌المقدس مستقر شدند.