نبرد اردوغان برای ماندن ادامه دارد؛ انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شد

نتایج شمارش آرا بیش از 99 درصد صندوق‌های رای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه تا لحظه انتشار این خبر، نشان می‌دهد که هیچ کدام از کاندیداها حد نصاب لازم برای پیروزی را کسب نکردند و انتخابات در این کشور به دور دوم کشیده شد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

نتایج شمارش آرا بیش از ۹۹ درصد صندوق‌های رای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه تا لحظه انتشار این خبر، نشان می‌دهد که هیچ کدام از کاندیداها حد نصاب لازم برای پیروزی را کسب نکردند و انتخابات در این کشور به دور دوم کشیده شد.

به گزارش فرانیوز، شب گذشته و پس از پایان زمان رای گیری، نتایج اولیه انتخابات نشان می‌داد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کنونی ترکیه با اختلاف بالا از رقیب اصلی خود کمال قلیچداراغلو پیش است. حتی در برخی از شهرهای ترکیه طرف‌داران اردوغان به خیابان‌ها آمده و جشن پیروزی برگزار کردند.

در پی این رویداد قلیچداراوغلو در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: (ما پیشتازیم). پس از آن نیز اعلام کرد که «تا صبح نخواهیم خوابید بلکه همه آرا شمارش و لحاظ شود».

از سوی دیگر اردوغان نیز اعلام زودهنگام پیروزی توسط رقیبش را «غصب آرای مردم» خواند و خواهان خویشتن‌داری همه تا زمان پایان شمارش آرا شد.

اما با ادامه شمارش آرا مشخص شد که کار برای اسلام‌گرایان چندان ساده نیست و آرا رقیب اردوغان افزایش یافت و فاصله این دو کاندیدا کم شد.

در نهایت صبح امروز و بعد از شمارش آرا بیش از ۹۹.۳ درصد صندوق‌های رای مشخص شد که هیچ کدام از کاندیداهای این دوره ریاست‌جمهوری نتوانسته‌اند حد نصاب ۵۰+۱درصد آرا را به دست بیاورند و مجدداً مردم ترکیه برای انتخاب یکی از این دو رقیب اصلی در ۷ خرداد پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی و رقیب او، کمال قلیچداراوغلو، هر دو می‌گویند که می‌توانند در دور دوم انتخابات پیروز شوند.

رجب اردوغان در تا صبح امروز و لحظه انتشار این خبر، توانسته است ۴۹.۴۲ درصد آرا را کسب کند و در مقابل قلیچدار اغلو نیز حمایت  ۴۴.۹۵ درصد رای دهندگان را به دست آورده است و سنان اوغان، دیگر نامزد این دوره ریاست‌جمهوری تنها توانست ۵٫۲ درصد آرا را از آن خود کند.

بسیاری این انتخابات را رویارویی اسلام‌گرایان به رهبری اردوغان و سکولارها به رهبری قلیچداراغلو تعبیر کردند و تقریباً تمامی احزاب مهم اپوزیسیون اردوغان با هم متحد شدند که شاید این بار بتوانند به حکومت ۲۰ساله او خاتمه دهند.

تا روز گذشته تمام نظرسنجی‌ها حاکی از این بود که رقیب اردوغان اقبال بیشتری نزد شهروندان ترکیه و عموماً جوانان و قشر تحصیل‌کرده و متوسط این کشور دارد. اما با این حال نتیجه این انتخابات چیز دیگری نشان داد.

در تاریخ جمهوری ترکیه، این اولین بار است که انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دور دوم کشیده می‌شود. در پی این اتفاق، گزارش‌ها حاکی از واکنش منفی بازارهای مالی کشور به این نتیجه است.

لیر ترکیه، پول ملی این کشور، روز دوشنبه به پایین‌ترین میزان ارزش خود در دو ماه گذشته سقوط کرد و بر اساس گزارش‌ها، هر دلار آمریکا ۱۹.۵۶ لیر معامله شد.

همچنین بورس استانبول روز دوشنبه با افت ۶.۳۸ درصدی شاخص کار خود را آغاز کرد.

حسین مالک، مدیر تحقیقات شرکت سرمایه‌گذاری تلیمر، اعلام کرد: «این یک ناامیدی بزرگ برای سرمایه‌گذارانی است که به پیروزی کمال قلیچداراوغلو نامزد مخالف اردوغان و بازگشت به سیاست‌های اقتصادی که وعده داده بود، امیدوار بودند.»