/

تجمع اعتراضی مردم زاهدان علیه حکومت ایران؛ «مرگ بر جمهوری اعدامی»

مردم زاهدان، امروز جمعه ۲۲ اردیبهشت، در یک جمعه اعتراضی دیگر به خیابان‌ها آمدند و نسبت به اعدام‌های گسترده شهروندان بلوچ طی هفته های اخیر اعتراض کردند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

مردم زاهدان، امروز جمعه ۲۲ اردیبهشت، در یک جمعه اعتراضی دیگر به خیابان‌ها آمدند و نسبت به اعدام‌های گسترده شهروندان بلوچ طی هفته های اخیر اعتراض کردند.

به گزارش فرانیوز، معترضان بلوچ در جریان تجمع اعتراضی با شعار «مرگ بر جمهوری اعدامی» به اعدام‌ شهروندان بلوچ و دیگر ایرانیان اعتراض کردند.

 برخی از آنان نیز بنرهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «به احترام ماه رمضان چند روزی سکوت کردیم همه ما را اعدام کردند بنابراین سکوت حرام است حتی در ماه‌های حرام».

«برادر شهیدم خونت رو پس می‌گیرم»، «مرگ بر جمهوری اعدامی»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «خامنه‌ای حیا کن، مملکت رو رها کن»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان»،« رفراندوم، رفراندوم» از شعار معترضان امروز در زاهدان بود.

در ۱۰ روز منتهی به ۱۹ اردیبهشت، دست‌کم ۲۷ زندانی بلوچ از جمله دو زن در زندان‌های ایران اعدام شدند.

شهروندان معترض زاهدان با حضور گسترده در تجمع اعتراضی پس از خطبه‌های نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید، پس از آن بر مجازات آمران و عاملان کشتار مردم در جمعه خونین زاهدان نیز تاکید کردند که مولوی عبدالحمید نیز طی سخنانی ضمن اشاره به صدور کیفرخواست برای شماری از عاملان جمعه خونین زاهدان گفت افرادی که به ماموران دستور دادند با گلوله مردم را بزنند در هر رده و مقامی که هستند باید مجازات شوند.

روز گذشته احمدرضا پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح از صدور کیفرخواست برای ۲۶ نفر در ارتباط با جمعه خونین زاهدان خبر داد.

برمبنای گزارش رسانه‌ها و فعالان بلوچ، روز هشتم مهرماه که به جمعه خونین شهرت یافت، ماموران حکومتی و تک‌تیراندازها بیش از ۱۰۰ شهروند بلوچ از جمله ۱۴ کودک را قتل‌عام کردند. همچنین ده‌ها نفر نیز مجروح و نقص عضو شدند.