چارلز سوم رسما پادشاه بریتانیا شد/ هیچ مقامی از جمهوری اسلامی دعوت نشد

مراسم تاجگذاری چارلز سوم پادشاه بریتانیا در حالی امروز در کلیسای وست مینستر لندن برگزار شد که هیچ مقام جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در آن دعوت نشده بود.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

مراسم تاجگذاری چارلز سوم پادشاه بریتانیا در حالی امروز در کلیسای وست مینستر لندن برگزار شد که هیچ مقام جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در آن دعوت نشده بود.

به گزارش فرانیوز، در پی درگذشت ملکه الیزابت بریتانیا در ماه سپتامبر ۲۰۲۲، چارلز ۷۴ ساله در جایگاه فرزند ارشد الیزابت به مقام سلطنت در بریتانیا رسید.

چارلز سوم که به عنوان پادشاه و رهبر ۱۴ قلمروی سرزمینی دیگر از جمله استرالیا، کانادا، جامائیکا و نیوزیلند فعالیت می‌کند، چهلمین پادشاهی است که از سال ۱۰۶۶ تاجگذاری کرده است.

مراسم رسمی تاجگذاری در کلیسای وست‌مینستر لندن مطابق با آداب تشریفاتی و رسوم هزاران ساله سنتی بریتانیا برگزار شد.

کامیلا ملقب به «ملکه هم‌نشین» هم اکنون ۷۵ سال سن دارد و او نیز در این مراسم پس از برگزاری آئین مسح، تاج بر سر گذاشت.

شاهزاده هری بدون همسر و فرزندانش در این مراسم حاضر شد.

میلیون‌ها نفر در سراسر بریتانیا و خارج از آن، جشن تاج‌گذاری پادشاه چارلز سوم را از طریق پخش مستقیم نظاره گر بودند.

در لحظه تاج‌گذاری، پادشاه تاج سنت ادوارد را برای تنها بار در زندگی خود بر سر گذاشت.

پادشاه چارلز سوم پس از چارلز دوم، جیمز دوم، ویلیام سوم، جرج پنجم، جرج ششم و الیزابت دوم هفتمین پادشاهی است که آن را بر سر می‌گذارد. ملکه الیزابت دوم آخرین بار در مراسم تاج‌گذاری‌اش در سال ۱۹۵۳ آن را بر سر گذاشت.

در بخش پایانی مراسم، پادشاه بر تخت نشست.

پادشاه و ملکه همسر سپس در امتداد مسیری که از آن آمده بودند به کاخ باکینگهام باز می گردند.

جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود کشورهایی است که نماینده‌ای از آن به مراسم تاجگذاری چارلز سوم، پادشاه بریتانیا دعوت نشد. این درحالی است که بسیاری از سران و مقامات منطقه و کشورهای همسایه ایران به این مراسم دعوت شدند.

هرچند سال گذشته در مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت، ابراهیم رئیسی دعوت نشد، اما مسئولان برگزاری کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن را به این مراسم دعوت کردند.

روز پنجشنبه وزیر دولت عربستان سعودی به نمایندگی از ملک سلمان، پادشاه این کشور برای شرکت در مراسم تاجگذاری شاه چارلز سوم وارد لندن شد.

به جز جمهوری اسلامی ایران، روسیه و بلاروس، هم هیچ نماینده ای در مراسم تاجگذاری چارلز سوم نداشتند. نهاد سلطنت بریتانیا در تصمیم‌گیری‌های سیاسی نقشی ندارد و هماهنگی‌های دیپلماتیک در زمینه این مراسم بر عهده دولت بریتانیا است.

نمایندگان کاخ کرملین پس از حمله به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ از حضور در بسیاری از مراسم اروپایی محروم‌اند.  

دولت بریتانیا همچنین هیچ مسئول سیاسی از افغانستان، ونزوئلا و میانمار را به مراسم تاجگذاری دعوت نکرد.

تنها کاردار و نماینده‌های نیکاراگوئه و کره شمالی حاضر در لندن به این مراسم دعوت شده‌اند.

از طرف چین هم «هان ژنگ»، یکی از معاونان رئیس جمهوری، شی جین پینگ، به این مراسم دعوت شد. این درحالی‌ است که براساس پروتکل سلطنتی، تنها رهبران و عالیترین مقام‌های سیاسی کشورهای مدعو در این مراسم شرکت می‌کنند.