محکومیت تصمیم طالبان برای ممنوعیت کار زنان از سوی شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه به اتفاق آرا تصمیم طالبان برای ممنوعیت کار زنان در سازمان ملل متحد را محکوم کرد.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه به اتفاق آرا تصمیم طالبان برای ممنوعیت کار زنان در سازمان ملل متحد را محکوم کرد.

به گزارش فرانیوز، این شورا چنین ممنوعیتی را «در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه» توصیف کرده و بر نقش ضروری زنان در جامعه افغانستان تاکید می‌کند.

در قطعنامه‌ای که با رای مثبت همه ۱۵ عضو شورای امنیت به تصویب رسید، از رهبران طالبان افغانستان خواسته شده تا فورا اقدامات خود در ایجاد محدودیت‌های فزاینده برای زنان و دختران، از جمله در حوزه آموزش و مشاغل را متوقف کنند.

این قطعنامه که توسط امارات متحده عربی و ژاپن نوشته شده بر نگرانی عمیق شورای امنیت درباره عدم رعایت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران در افغانستان توسط طالبان تاکید می‌کند.

در اوایل ماه جاری میلادی طالبان ممنوعیت کار زنان در دفاتر سازمان ملل در افغانستان را اجرایی کردند. این گروه قبلا کار زنان در مؤسسات غیردولتی ملی و بین‌المللی را نیز منع و دختران را از آموزش محروم کرده است.

طالبان می‌گویند که مطابق با تفسیر خود از قوانین اسلامی به حقوق زنان احترام می‌گذارند. مقام‌های این گروه می‌گویند که تصمیم‌گیری در مورد کار امدادگران زن یک «مسأله‌ی داخلی» است.