نروژ ۱۵ دیپلمات روسیه را اخراج کرد

وزارت امور خارجه نروژ ۱۵ کارمند سفارت روسیه را عنصر نامطلوب اعلام کرده و از آنها خواسته است تا هرچه سریع‌تر کشور را ترک کنند چرا که فعالیت این افراد "با وضعیت دیپلماتیک آنها ناسازگار است."

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

وزارت امور خارجه نروژ ۱۵ کارمند سفارت روسیه را عنصر نامطلوب اعلام کرده و از آنها خواسته است تا هرچه سریع‌تر کشور را ترک کنند چرا که فعالیت این افراد “با وضعیت دیپلماتیک آنها ناسازگار است.”

وزارت خارجه نروژ در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ۱۵ نفر افسران اطلاعاتی روسیه هستند که تحت پوشش دیپلمات فعالیت می‌کردند.

حدود ۴۰ دیپلمات روس در حال حاضر در اسلو فعالیت می‌کنند و این اخراج‌ها معادل بیش از یک‌سوم تعداد کل آنها است.

پس از اعلام خبر اخراج کارمندان سفارت روسیه در نروژ، خبرگزاری روسی تاس گزارش داد که وزارت خارجه روسیه ضمن اعتراض به اقدام دولت نروژ به اسلو پاسخی دیپلماتیک خواهد داد. این خبرگزاری جزئیاتی از نحوه پاسخ مسکو به اقدام نروژ منتشر نکرد.

در مقابل این تهدید آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه نروژ در یک کنفرانس خبری، به اعتراض روسیه واکنش نشان داده و روسیه را «همسایه غیر قابل پیش‌بینی» خواند و گفت: «روسیه دلیلی برای واکنش ندارد. ما دیپلمات‌های نروژی مستقر در روسیه داریم اما هیچ یک از آنها افسر مخفی اطلاعات نیستند.»

هویتفلد این اقدام را گامی مهم برای کاهش دامنه فعالیت‌های اطلاعاتی روسیه در نروژ و در نتیجه تامین منافع ملی این کشور دانسته و اعلام کرد که دیپلمات‌های مذکور باید ظرف مدت کوتاهی نروژ را ترک کنند.

وی همچنین تأکید کرد که از این پس درخواست ویزای افسران اطلاعاتی روس برای سفر به این کشور رد خواهد شد. وی درعین‌حال تأکید کرد که دولت اسلو خواهان روابط دیپلماتیک “عادی” با روسیه است و نروژ از “دیپلمات‌های” روس استقبال می‌کنند.

این آخرین نمونه اخراج دیپلمات‌های روس توسط یک کشور غربی از زمان آغاز جنگ تمام‌عیار مسکو علیه اوکراین در سال گذشته است.

در سال جاری میلادی تاکنون، استونی، هلند و اتریش نیز دیپلمات‌های روس را اخراج کرده‌اند. نروژ همچنین در ماه آوریل ۲۰۲۲ سه مقام روس را اخراج کرد.

نروژ، یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، «ناتو» است که با روسیه در قطب شمال ۱۹۸ کیلومتر مرز مشترک دارد.