تنش نظامی در همسایگی ایران افزایش یافت؛ نقض معاهده صلح میان ارمنستان و آذربایجان

منابع خبری شنبه‌شب از پیشروی نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان و اشغال جاده‌های شمال گذرگاه لاچین و اشغال آن خبر دادند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

منابع خبری شنبه‌شب از پیشروی نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان و اشغال جاده‌های شمال گذرگاه لاچین و اشغال آن خبر دادند.

به گزارش فرانیوز، ارمنستان با اعلام خبر پیشروی نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان ، روسیه را به عنوان ضامن صلح میان دو کشور، خطاب قرار داد و با اشاره به نقض آشکار آتش‌بس از سوی نیروهای آذربایجان، خواستار جلوگیری از تجاوز این کشور شد.

روابط بین این دو جمهوری جداشده از شوروی سابق از سال ۱۹۹۱ متشنج شد؛ زمانی که ارتش ارمنستان قره‌باغ و هفت منطقه مجاور آن را به تملک خود درآورد. در پاییز ۲۰۲۰، جمهوری آذربایجان طی ۴۴ روز درگیری، شهرها، روستاها و آبادی‌های متعددی را دوباره به دست آورد. پس از این درگیری‌ها، توافقنامه صلح بین دو کشور با میانجیگری روسیه امضا شد.

ارتش جمهوری آذربایجان با تایید اشغال جاده های شمال کریدور لاچین در توجیه آن مدعی شده است به این خاطر کنترل این جاده ها را به دست گرفته است که ارمنستان سعی دارد به طور غیرقانونی از آن برای انتقال سلاح به قره باغ استفاده کند.

این در حالی است که نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان دو روز پیش در پیامی در توییتر گفته بود که پیمان صلحی میان این کشور و جمهوری آذربایجان امضا خواهد شد.

کارشناسان این حوزه معتقدند درگیری احتمالی میان این دو کشور این بار با دخالت بیشتر جمهوری اسلامی و ترکیه همراه خواهد شد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد یگانی از نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان بر خلاف توافقنامه ۹ نوامبر ۲۰۲۰، در تاریخ ۲۵ مارس، از مناطق موردتوافق رد شده‌اند. در این بیانیه آمده است که نیروهای حافظ صلح روسیه در حال اتخاذ تدابیری با هدف جلوگیری از تشدید تنش و تحریکات متقابل‌اند.

گفتنی ست جمهوری اسلامی درماههای گذشته سیاست تهاجمی در برابر جمهوری آذربایجان در پیش گرفته که براساس آن نیروی زمینی سپاه پاسداران مهر ۱۴۰۱، در جریان رزمایشی سه‌روزه، عبور از رودخانه ارس را تمرین کردند تا از این طریق ایران پیامی به جمهوری آذربایجان فرستاده باشد.

جمهوری اسلامی اعلام کرده که پایگاه شکاری تبریز به حالت آماده‌باش ۱۰۰ درصدی در آمده است و رسانه‌های داخل ایران از دستور سفید شدن آسمان مناطق شمال غربی از تبریز تا پارس‌آباد خبر دادند.

بر این اساس، پرواز‌های پشتیبانی پایگاه دزفول از حالت گشت‌زنی معمول به شکل عملیاتی و به دفعات زیاد تغییر حالت دادند. نیروی هوایی ارتش مستقر در پایگاه دوم تبریز نیز هم‌زمان اعلام کرد که برای پاسخ قاطع به هر تهدیدی آماده است.

پرواز هواپیماهای نظامی ایرانی در امتداد مرز جمهوری آذربایجان واکنش و اعتراض شدید این کشور را به همراه داشت و رسانه‌های جمهوری آذربایجان هم به تهدید ایران پرداختند و اعلام کردند: ایران باید بداند که ارتش مظفر جمهوری آذربایجان توانایی جلوگیری از تحریک هر کشوری را دارد. حد خود را بدانید!