/

دادستان تهران می‌گوید رهبر گروهی به نام «جوانان محلات ایران» دستگیر شده است

علی صالحی، دادستان تهران، روز سه‌شنبه گفت که یک نفر به اتهام رهبری گروهی به نام «جوانان محلات» به همراه تعدای دیگر در شهرهای مختلف کشور دستگیر شده‌اند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

علی صالحی، دادستان تهران، روز سه‌شنبه گفت که یک نفر به اتهام رهبری گروهی به نام «جوانان محلات» به همراه تعدای دیگر در شهرهای مختلف کشور دستگیر شده‌اند.

«جوانان محلات تهران» نام یک حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی است که در جریان اعتراض‌های اخیر راه‌اندازی شده و درباره این اعتراض‌ها، مطالبی منتشر می‌کند.

او گفت که از ابتدای اعتراضات سراسری در ایران «گروهی با پوشش و عنوان جعلی جوانان محلات ایران با اعلام فراخوان و برنامه ریزی» پا به عرصه گذاشت. به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آقای صالحی کسی را که دستگیر شده به داشتن «ارتباط بدون واسطه‌ با سرویس‌های جاسوسی» متهم کرد و گفت که او «داماد یکی از سرکردگان ضد انقلاب خارج نشین» است.

به گفته دادستان تهران، در ارتباط با همین پرونده، در استان‌های مختلف عده‌ای به عنوان «رابطین شبکه اراذل و اوباش» دستگیر شده‌اند. این مقام قضایی تعداد این بازداشت‌شدگان را اعلام نکرد.

بعد از راه‌افتادن حساب کاربری «جوانان محلات تهران»، حساب‌های کاربری بیشتری با نام «جوانان محلات» شهرهای دیگر نیز راه‌اندازی شده‌اند.

در توضیح حساب کاربری «جوانان محلات تهران» در توییتر و اینستاگرام آمده است: «ما هیچ‌کس نیستیم. ما خود شماییم. ماصدای حذف شده تمام این سالهاییم. ما ادامه مهسا امینی‌ها هستیم. ما از هیچ دسته و حزبی نیستیم و تا آزادی ایران درخیابان می‌مانیم.»

علی صالحی گفت: «از ابتدای بروز اغتشاشات در کشور گروهی با پوشش و عنوان جعلی جوانان محلات ایران با اعلام فراخوان و برنامه‌ریزی برای ایجاد آشوب در سراسر کشور پا به عرصه گذاشت.»

این نخستین بار نیست که در جریان اعتراض‌های اخیر، «سرویس‌های جاسوسی» کشورهای دیگر به ارتباط با معترضان متهم می‌شوند. تا امروز تنها مستنداتی که از سوی حکومت در این ارتباط منتشر شده، «اعترافات» متهمانی است که دستگیر شده‌اند.

جمهوری اسلامی متهم است که با شکنجه و تحت فشار قرار دادن متهمان، از آن‌ها به اجبار اعتراف می‌گیرد.

دادستان تهران درباره کسی که به تازگی دستگیر شده نیز گفت که او به «ارتباط مداوم با شبکه اینترنشنال سعودی» اعتراف کرده است.

آقای صالحی گفت: «فرد مورد اشاره در ارتباطات خود از طرف سرویس‌های جاسوسی بیگانه به شبکه (ایران) اینترنشنال وصل شده بود و ارتباط گسترده‌ای با این شبکه داشت و بخش موثری از محتوای اغتشاشات برای این شبکه را تامین می‌کرد.»

هنوز شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال که دفتر مرکزی آن در لندن قرار دارد، به این خبر واکنشی نشان داده است. اما این رسانه در جریان طرح اتهامات مشابه اعلام کرده که با هیچ کس در ایران همکاری ندارد.

پیش از این الهام افکاری، خواهر نوید افکاری که در سال ۹۹ اعدام شد نیز به همکاری با این شبکه تلویزیونی متهم شده بود. اما در آن زمان، علی‌حسین قاضی‌زاده، از اعضای تحریریه ایران اینترنشنال به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «نه فقط ایران اینترنشنال هیچ‌گونه همکاری با الهام افکاری نداشته و ندارد، بلکه ایران اینترنتشنال هیچ همکاری در ایران ندارد.»

در حال حاضر هیچ یک از رسانه‌های فارسی مستقل از جمهوری اسلامی که در خارج از ایران مستقر هستند، اجازه ندارند که در داخل کشور خبرنگار داشته باشند.

همچنین خبرنگاران رسانه‌های معتبر بین‌المللی نیز یا در گرفتن مجوز فعالیت ناکام بوده‌اند یا اینکه اجازه نداشته‌اند تا خبرهایی بسیار مهم مانند اعتراض‌های سراسری را پوشش دهند.