تونل زیرزمینی حماس

اسرائیل از کشف یک تونل حماس در زیر دفتر مرکزی نهاد امدادرسانی سازمان ملل در غزه خبر داد

ارتش اسرائیل اعلام کرد در نزدیکی یکی از مدرسه‌های آژانس امدادرسانی آوارگان فلسطینی سازمان ملل، اونروا، در شهر غزه ورودی یک تونل زیر زمینی ۷۰۰ متری را کشف کرده که از زیر زمین به دفتر اصلی اونروا منتهی می‌شود.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، فیلیپ لازارینی، کمیسر کل اونروا گفت این آژانس از کشف این تونل حماس در زیر دفتر مرکزی خود با خبر شده، اما قبلا از وجود آن خبر نداشت.

این کشف در حالی است که بسیاری از کشورها کمک‌های مالی خود را به آنروا به دلیل مشارکت چند عضو آن در حمله ۱۵ مهر حماس به غزه به‌طور موقت قطع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش اسرائیل روز پنجشنبه از خبرنگاران خواست از این تونل های کشف شده بازدید کنند.

اسرائیل می‌گوید اونروا برق این تونل‌های حماس را تامین کرده است.

آنروا می‌گوید اطلاعی از وجود این تاسیسات زیرزمینی نداشته، اما این یافته‌ها مستلزم یک «تحقیق مستقل» است که به دلیل جنگ جاری امکان انجام آن وجود ندارد.

بنی آهارون، از فرماندهان ارتش اسرائیل، که تونل کشف شده را به خبرنگاران نشان می‌داد گفت نیروهای اسرائیلی در ساختمان اونروا چندین ذخیره سلاح حماس، شامل نارنج، راکت و راکت‌انداز کشف کردند.

ارتش اسرائیل همچنین گفت در دفترهای اونروا برخی تجهیزات و مدارک را کشف کرده که نشان می‌داد حماس نیز به صورت مشترک از این دفترها استفاده می‌کرده است.

یک خبرنگار آسوشیتدپرس تخمین زده که شبکه تونلی کشف شده زیر مقر اصلی آنروا در غزه دست‌کم نیم کیلومتر امتداد و حداقل ۱۰ درب ورودی دارد.

آسوشیتدپرس نوشته که خبرنگاران بازدیدکننده توانسته‌اند از طریق سوراخی در سقف تونل با سربازان اسرائیلی حاضر در حیات مقر آنروا ارتباط چشمی برقرار کنند.

آهارون گفت هیچ تردیدی وجود ندارد که کارکنان اونروا از اقدام حماس در کندن تونل زیر دفتر مرکزی این آژانس خبر داشتند.

این فرمانده ارتش اسرائیل همچنین خبرنگاران را به اتاق سرورهای کامپوتری اونروا برد که مرکز داده‌های حماس دقیقا در زیر آن قرار گرفته است. از این اتاق چند کابل به سمت تونل حماس در زیر زمین وصل شده بود که برای تجهیزات حماس در زیر زمین برق تامین می‌کرد.

اونروا با ۱۳ هزار کارمند فلسطینی مهم‌ترین نهاد امدادرسانی بین‌المللی به غزه است که مدرسه‌ها و مراکز درمانی را در این باریکه تحت مدیریت دارد.

ماه گذشته اسرائیل ۱۲ کارمند اونروا را متهم کرد که در حمله ۱۵ مهر حماس به اسرائیل حضور داشتند. در پی مطرح شدن این اتهامات، چند کشور از جمله آمریکا کمک‌های خود را به اونروا به حالت تعلیق درآوردند. قطع این کمک‌ها به نگرانی‌های گسترده‌ای درباره ادامه کمک‌رسانی به غزه منجر شده است.