نتانیاهو

نتانیاهو: نه از غزه خارج می‌شویم و نه چند هزار «تروریست» را آزاد می‌کنیم

در حالی که تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای دست‌یابی به یک توافق جدید میان دولت اسرائیل و نیروهای حماس برای آزادی باقی گروگا‌ن‌های اسرائیلی و توقف فوری جنگ ادامه دارد، روز سه‌شنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به صراحت گفت نه ارتش اسرائیل از نوار غزه خارج خواهد شد و نه اسرائیل چند هزار زندانی فلسطینی که او آن‌ها را «تروریست» توصیف کرد، آزاد می‌کند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، روزنامه تایمز اسرائیل به‌نقل از نتانیاهو نوشت: «قطعا هیچ یک از این اتفاق‌ها نخواهد افتاد و اسرائیل پیروز جنگ است.»

تاکید نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر خودداری از آزادی زندانیان فلسطینی در حالی مطرح می‌شود که خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۳۰ ژانویه (دهم بهمن‌ماه ۱۴۰۲) به‌نقل از یکی از رهبران اصلی حماس نوشت: «طرح جدید آتش‌بس سه مرحله‌ای است و «آزادی زندانیان فلسطینی در قبال آزادی گروگان‌های اسرائیلی» بخشی از این طرح است.»

به‌گفته این مقام حماس، در مرحله نخست این طرح پیشنهادی زنان، کودکان، سالمندان و افراد مجروح آزاد خواهند شد.

در این میان، نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه در اورشلیم میزبان جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، بود. به‌‌گزارش دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، دو طرف در این نشست علاوه بر مسائل روز، بر اهمیت همکاری‌های مشترک برای جلوگیری از دست‌یابی حکومت ایران به جنگ‌افزارهای نظامی نیز تاکید کردند.

در همین حال، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز روز سه‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که پس از شکست کامل حماس در نوار غزه، کنترل این منطقه به فلسطینی‌ها داده نخواهد شد و اسرائیل به‌مانند مناطق مختلف کرانه غربی، حضور امنیتی و نظامی خود را حفظ می‌کند.

روزنامه تایمز اسرائیل به‌نقل از گالانت نوشت در آینده کنترل نوار غزه در دست «غیرنظامیان» نخواهد بود و اسرائیل حضور و آمادگی نظامی خواهد داشت.

گالانت از عملیات روز گذشته نیروهای اسرائیلی در یک مرکز درمانی در شهر جنین، در کرانه غربی رود اردن، به‌عنوان نمونه‌ مطلوبی از آمادگی و حضور نظامی اسرائیل در مناطق‌ فلسطینی‌نشین یاد کرد.

وزیر دفاع اسرائیل در بخش دیگری از صحبت‌های سه‌شنبه‌اش با اعضای کمیته امور خارجه و دفاعی کنست (پارلمان اسرائیل) بار دیگر شکست کامل حماس، از بین بردن رهبری این سازمان و بازگرداندن گروگان‌های اسرائیلی را به‌عنوان اهداف اصلی از ادامه عملیات نظامی در نوار غزه معرفی کرد.

در همین حال، تنش‌ها و درگیری‌های پراکنده در مرزهای لبنان هم همچنان ادامه دارد و روز سه‌شنبه وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد شمار بیشتری از نیروهای اسرائیلی به‌منظور رویارویی با عوامل حزب‌الله لبنان به مرزهای شمالی اعزام می‌شوند.