تجمع مادران دادخواه مقابل زندان اوین
/

تجمع خانواده‌ها در مقابل زندان اوین برای لغو احکام اعدام ۶ زندانی سیاسی

خانواده‌های شماری از زندانیان سیاسی که حکم اعدام‌شان تأیید شده، روز یک‌شنبه ۲۴ دی در برابر زندان اوین تجمع کرده و خواستار لغو این احکام شده‌اند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

بنابر این گزارش‌، مادران دادخواه و دیگر بستگان زندانیان، از کردستان و مناطق دیگر به تهران آمده و در برابر زندان اوین تجمع کرده‌اند.

حکم اعدام مجاهد کورکور و رضا رسایی، دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات سال گذشته، و همچنین چهار زندانی سیاسی کرد به نام‌های محسن مظلوم، محمد (هژیر) فرامرزی، پژمان فاتحی و وفا آذربار اخیراً در دیوان عالی کشور تأیید شد.

خانواده‌های چهار زندانی کُرد از بامداد یک‌شنبه با حضور در مقابل زندان اوین، خواستار توقف حکم اعدام فرزندانشان، برگزاری دادگاه علنی و دریافت حق ملاقات شدند.

خانواده‌های این زندانیان بارها به بی‌اساس بودن این اتهامات اشاره کرده و از نهادهای حقوق بشر، رسانه‌ها و همچنین شهروندان خواسته‌اند صدای آنها را انعکاس دهند.

همچنین کانون نویسندگان ایران و برخی نهادهای حقوق بشری در بیانیه‌های جداگانه‌ای خواستار لغو حکم اعدام دو معترض و چهار زندانی سیاسی کرد در ایران شده و همزمان شماری از شهروندان و کنشگران تلاش‌های مختلفی در مخالفت با مجازات اعدام آغاز کرده‌اند.

فراخوانی با حمایت شماری از کنشگران منتشر شده که شنبه ۲۳ دی تا شنبه ۳۰ دی‌ماه را «هفته کارزار جهانی علیه اعدام در ایران» نام‌گذاری کرده است.

در بیانیه این فراخوان با اشاره به برنامه‌ها و اعتراضات مختلفی که قرار است طی این هفته در شهرهای مختلف جهان برگزار شود آمده است: «همراه شوید تا با اتحاد و همبستگی جهانی بتوانیم جلوی ماشین اعدام و سرکوب در ایران را بگیریم».

بنابر گزارش نهادهای حقوق بشری در سال ۲۰۲۳ دست‌کم هرانا ۷۴۶ نفر در ایران اعدام شدند که نسبت به سال قبل از آن ۳۲ درصد افزایش داشت.

صدور احکام اعدام هم در این سال ۶۸ درصد بیشتر از سال پیش از آن بود.