صالح العاروری فرمانده ارشد حماس

حمله پهپادی اسرائیل به حومه بیروت؛ صالح العاروری از مقام‌های ارشد حماس کشته شد

خبرگزاری رسمی لبنان شامگاه سه‌شنبه ۱۲ دی خبر داد که یک دفتر گروه افراطی حماس در حومه جنوبی بیروت، پایتخت، مورد «حمله پهپادی» اسرائیلی قرار گرفت و حماس لحظاتی پس از این حمله تایید کرد که العاروری همراه با دو تن از فرماندهان بلندپایه گردان‌های عزالدین قسام کشته شده‌اند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این خبرگزاری در گزارشی گفت: «پهپاد دشمن اسرائیلی یک دفتر حماس در محله المشرفیه را هدف قرار داد که بر اثر آن شش نفر کشته و یازده نفر نیز زخمی شدند».

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع امنیتی گزارش داد یک مقام ارشد حماس در حمله پهپادی اسرائیل به منطقه شیعه‌نشین ضاحیه در جنوب بیروت جان خود را از دست داد.

بر اساس این گزارش، اسرائیل دفتر حماس را در این منطقه هدف قرار داد.

شبکه لبنانی المیادین، نزدیک به جمهوری اسلامی، در خبری فوری اعلام کرد صالح العاروری، نایب رییس دفتر سیاسی گروه حماس بر اثر وقوع انفجار در حومه جنوبی بیروت کشته شد.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گزارش داد العاروری قرار بود فردا با حسن نصرالله، دبیر‌کل گروه حزب‌الله دیدار کند.

دولت ایالات متحده برای یافتن این مقام ارشد حماس جایزه‌ای به مبلغ پنج میلیون دلار در نظر گرفته بود.

او یکی از بنیانگذاران شاخه نظامی حماس و از مهم‌ترین افراد این گروه در گفت‌وگوها با جمهوری اسلامی بود.

شماری از رسانه‌های لبنانی می‌گویند این حمله در زمانی انجام شد که نمایندگان برخی از گروه‌های فلسطینی در دفتر حماس تشکیل جلسه داده بودند.

العاروری از شخصیت‌های برجسته نظامی و سیاسی حماس بود که در تاسیس گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، نقش اصلی داشته است.

او به مدت ۱۵ سال، از ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۷، به اتهام تاسیس اولین هسته‌های گردان‌های عزالدین قسام در کرانه باختری در زندان‌های اسرائیل بود که پس از آزادی، سه سال دیگر بازداشت و سپس در سال ۲۰۱۰ با حکم دیوان عالی اسرائیل از سرزمین‌های فلسطینی اخراج می‌شود.

روز دوشنبه، مایکل ایوانف، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور امنیت دیپلماتیک، گفته بود که «العاروری آزادانه در لبنان زندگی می‌کند، با نیروی قدس سپاه پاسداران در تماس است و تامین مالی عملیات حماس را به عهده داشته است؛ عملیاتی که در آن شهروندان اسرائیلی- آمریکایی کشته شدند».