تبادل آتش میان نیروهای آمریکایی و شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه

دیده بان حقوق بشر سوریه از تبادل آتش سنگین میان نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا با گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در دیرالزور سوریه خبر داد.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، دیده بان حقوق بشر سوریه نوشت؛ ۴۰ راکت به داخل و خارج دو پایگاه آمریکایی در حومه دیرالزور سوریه اصابت کرده است.

این نهاد افزود که نیروهای ایٔتلاف به رهبری آمریکا در حمله‌ای هوایی مواضع نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی در دیرالزور سوریه را بمباران کرده‌اند.

طی روزهای گذشته، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در گفتگو با یک شبکه خبری عنوان کرده که اگر رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد از جان نیروهای آمریکایی در منطقه محافظت کند باید به «آیت‌الله» در ایران بفهماند که اگر به سربازان آمریکایی از طریق گروه‌های نیابتی خود حمله کنید، «ما سراغ شما می‌آییم.»

سناتور لیندزی گراهام در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت مدت ۶ ماه است که می‌گوید باید ایران را «زد».

او افزود، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای پایگاه‌های سپاه را می‌توانید ببینید و «آنها را از روی نقشه با انفجار محو کنید.»

این سیاستمدار آمریکایی پیشتر نیز خواستار اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه‌تری علیه جمهوری اسلامی شده است.

نیروهای آمریکایی در خاورمیانه از زمان حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به حماس و عملیات نظامی آن در غزه، ده‌ها بار هدف حملات گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بر خلاف شواهد فراوان مدعی شده بود که جمهوری اسلامی گروه نیابتی ندارد.

او به نوعی بیان کرد که مسئولیت اقدامات آنها با جمهوری اسلامی نیست.

عبداللهیان پس از کشته شدن رضی موسوی، یک فرمانده ارشد سپاه در سوریه، سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای گفت موسوی از «همرزمان» قاسم سلیمانی و «مسئول پشتیبانی جبهه مقاومت» در سوریه بود.

رضی در حمله‌ای که به اسرائیل نسبت داده شده است، در نزدیکی دمشق کشته شد.

مقامات دولت جو بایدن پیشتر نسبت به عواقب حملات گروه‌های نیابتی حکومت ایران به نیروهای آمریکایی هشدار داده‌اند و در چندین مورد به این گروه‌ها حملات تلافی‌جویانه کرده‌اند.