گروگانهای اسرائیلی
/

مذاکرات غیررسمی میان اسرائیل و حماس برای تبادل گروگان‌ها و زندانیان

برخی گزارش‌ها حاکی از برگزاری مذاکرات اولیه و غیررسمی به منظور توافق مجدد میان حماس و اسرائیل برای تبادل گروگان‌های حماس با زندانیان فلسطینی در اسرائیل است.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نشریه اسرائیلی هاآرتص به نقل از منابع فلسطینی می گوید که قطر و مصر در حال برگزاری مذاکرات غیررسمی و اولیه میان اسرائیل و حماس برای تدوین طرح کلی یک توافق جدید هستند.

خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی اسیر حماس در غزه با ابراز خشم از مخالفت دولت با اعزام رئیس موساد به قطر برای پیشبرد مذاکرات آزادی اسرا، خواستار توضیح فوری بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر شدند.

این انجمن با اشاره به وضعیت وخیم گروگان‌ها و فقدان پیشرفت در مذاکرات، خواستار «توضیح فوری نخست‌وزیر و اعضای کابینه و شکستن بن‌بست مذاکرات» شد.

کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل روز چهارشنبه گزارش داد که کابینه جنگ در مورد میزان تلاش‌ها برای مذاکره درباره آزادی گروگان‌ها اختلاف نظر دارد و اخیراً با سفر دیوید بارنیا، رئیس موساد، به قطر مخالفت کرده است.

شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه با استناد به یک «منبع آگاه» گزارش داد که اسرائیل سفر برنامه‌ریزی شده رئیس موساد به قطر را برای ازسرگیری مذاکرات درباره وقفه در عملیات جنگی و تبادل گروگان و زندانی «لغو کرده است».

کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز چهارشنبه شب خبر داده بود که کابینه جنگی این کشور به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر با انجام سفر داوید برنئا به دوحه مخالفت کرده است.

رئیس موساد و همچنین ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، ماه گذشته در دور پیشین مذاکرات در قطر نقش مستقیم داشتند و هر دو همزمان مدتی را در دوحه در جریان مذاکرات سپری کردند.

«وقفه‌ بشردوستانه» که به مدت هفت روز در جنگ ایجاد شد، به طرفین امکان تبادل افراد را داد. اسرائیل و آمریکا گروه افراطی حماس را عامل نقض توافق و شکست آن معرفی کردند، اتهامی که این گروه رد کرد.

بر اساس گزارش‌ها، از ۲۴۰ نفری که در حمله ۷ اکتبر به اسارت گرفته شدند، ۱۳۵ نفر هنوز در غزه هستند.

گفته شده است که دست‌کم ۲۰ نفر از گروگان‌ها کشته شده‌اند که تاکنون اجساد پنج نفر کشف شده است.

 با این حال حماس تاکید کرده است که تا زمان تداوم درگیری‌ها، هیچ توافقی ممکن نیست.

در شرایطی که تعدادی از کشورهای غربی و اروپایی خواستار آتش بس در جنگ غزه هستند، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در نشست خبری روز چهارشنبه گفت که آتش‌بس زودهنگام در این برهه به معنای بقای حماس، حفظ تسلیحات و زیرساخت‌های نظامی این گروه، و تکرار حملات مشابه ۱۵ مهر به اسرائیل است.

میلر افزود: «تصویب این قطعنامه سازمان ملل نشان می‌دهد که بقیه کشورها نیز با آمریکا هم‌نظر هستند که جنگ باید پایان یابد، اما اکنون زمان آن نیست».

آمریکا روز سه‌شنبه به پیش‌نویس قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل رأی منفی داد که خواستار آتش‌بس فوری در جنگ اسرائیل و حماس بود.

میلر ادامه داد که حمله ۱۵ مهر باید جهان را از خواب خرگوشی بیدار کند که ادامه‌ حاکمیت حماس در غزه به نفع هیچ‌کس نیست.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در سخنرانی خود به سربازان اسرائیلی گفت که تحت فشار بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ است، اما تا نابودی حماس، نبرد ادامه خواهد داشت.