زاهدان
/

حمله نیروهای امنیتی به دو مدرسه دینی در زاهدان؛ ده‌ها نفر بازداشت شدند

بر اساس گزارش منابع مختلف، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به دو مدرسه دینی اهل سنت زاهدان یورش بردند و مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت این شهر از بازداشت «ده‌ها نفر» در جریان این حمله خبر داد.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، عبدالحمید اسماعیل‌زهی، معروف به مولوی عبدالحمید شامگاه دوشنبه در توئیتی، این حمله را «اقدام تحریک‌آمیز نیروهای نظامی و امنیتی» جمهوری اسلامی خواند و به «بازداشت ده‌ها تن از طلاب علوم دینی» در این ماجرا اشاره کرد.

او افزود که این حمله «نشان داد که مسئولان استانی برخلاف ادعاهای خود در فکر آرامش مردم استان نیستند.»

کانال تلگرامی «حال وش» که خبرهای زاهدان را پوشش می‌دهد، نوشت که  صبح دیروز در پی محاصره و یورش نیروهای امنیتی و نظامی ایران  به دو مدرسه و مسجد دینی مولوی عبدالعزیز در منطقه مرادقلی و مدرسه ابوذر غفاری در منطقه کریم آباد زاهدان که هر دو مدرسه از شعبه‌های دارالعلوم مکی هستند دستکم ۲۵۳ تن از دانش آموز با خشونت بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال شده اند.

شبکه‌های محلی که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهند به نقل از منابع محلی از حمله نیروهای امنیتی به دو مدرسه علمیه اهل سنت «مولانا عبدالعزیز» و «ابوذر غفاری» در زاهدان در روز دوشنبه بیستم آذر خبر داده بودند.

جامعۀ مدرسین دارالعلوم زاهدان در بیانیه‌ای نوشت که «بهانۀ» این حمله «طرد اتباع بیگانه» بود.

طلاب دارالعلوم حقانیه ایرانشهر نیز در بیانیه‌ای نوشتند که «برخی از نیروهای خودسر امنیتی و نظامی» با حمله به این دو مدرسه «اقدام به دستگیری و بازداشت جمع زیادی از طلاب و دانش‌آموختگان این دو نهاد» کردند.

پیشتر مولوی عبدالحمید از این که جمهوری اسلامی اجازه تأسیس مسجد اهل سنت در شهرهای بزرگ ایران را نمی‌دهد، انتقاد کرده بود.

در طی یکسال گذشته و پس از کشتار مردم در جمعه خونین زاهدان جمهوری اسلامی تهدید، فشار و بازداشت گسترده شهروندان بلوچ و روحانیون اهل سنت را تحت اتهامات ساختگی با اخذ اعترافات اجباری تشدید کرده است.