غزه

گسترش عملیات نظامی ارتش اسرائیل به سراسر غزه

دوشنبه ۱۳ آذر و ۵۹ روز پس از آغاز جنگ اسراییل و حماس، ارتش اسرائیل گسترش عملیات زمینی به سراسر نوار غزه را اعلام کرده و حمله‌هایی در شمال و جنوب غزه گزارش شده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، پس از شکست آتش‌بس موقت در روز جمعه، اسرائیل همانطور که پیش‌تر تاکید کرده بود، عملیات نظامی در غزه را از سر گرفت. این عملیات با حمله به مراکز فرماندهی حماس، تونل‌ها و انبارها و تاسیسات تسلیحاتی ادامه دارد. شبکه کان نیز در فایلی صوتی که گفته می‌شود مربوط به رونن بار، رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل، شین‌بت است، مدعی شد که اسرائیل رهبران حماس را در هر جایی از دنیا، از ترکیه تا قطر و لبنان از بین می‌برد.

همزمان تلاش‌ها برای ازسرگیری آتش‌بس موقت، آزادی گروگان‌ها و افزایش کمک‌رسانی به غزه ادامه دارد و در همین زمینه مقامات دولت بایدن و قطر گفت‌و‌گو کرده‌اند.

برخی مقامات اسرائیل پیش‌تر پیش‌بینی کرده بودند که دست‌کم جنگ برای تحقق اهداف اسرائیل مبنی بر نابودی حماس و آزادی همه گروگان‌ها تا دو ماه دیگر به طول می‌انجامد. اما مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه بر این باور است که «نابودی کامل حماس به یک دهه جنگ نیاز دارد» و بهتر است اسرائیل اهداف خود را در این جنگ شفاف کند.

کاخ سفید می‌گوید، هیاتی به ریاست کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و متشکل از فیل گوردون، مشاور امنیت ملی هریس و ایلان گلدنبرگ، مشاور امور خاورمیانه او و تعداد دیگری از مقامات روز دوشنبه به اسرائیل سفر می‌کنند تا درباره غزه پس از جنگ گفت‌و‌گو کنند.

این هیات با رییس شورای امنیت ملی اسراییل و وزیر امور استراتژیک این کشور و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری دیدار خواهند کرد.

اسرائیل پس از شکست آتش‌بس موقت در روز جمعه، جنگ را به سراسر نوار غزه گسترش داده است. پیش‌تر گفته شده بود جنگ علیه حماس دست‌کم برای دو ماه دیگر ادامه می‌یابد. اما همزمان آمریکا و برخی کشورهای دیگر در حال بررسی گزینه‌ها برای غزه پس از جنگ‌اند.

یکی از این گزینه‌ها حکومت تشکیلات خودگردان فلسطینی بر غزه است که اسرائیل می‌گوید «به‌شکل کنونی» با آن مخالف است. برخی نیز از احتمال نظارت یک نیروی بین‌المللی تا زمان آماده شدن تشکیلات خودگردان فلسطینی برای حکومت بر غزه سخن می‌گویند.

با این حال اسرائیل بر حفظ کنترل امنیتی در غزه تاکید دارد و اغلب طرف‌ها از جمله اسرائیل و آمریکا و اروپا بر اینکه حماس دیگر نمی‌تواند بر غزه حکمرانی کند، توافق نظر دارند.