نتانیاهو

اسرائیل دستور توقف مذاکرات درباره برقراری مجدد آتش‌بس را صادر کرد

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل بعدازظهر شنبه ۱۱ آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد «در پی بن‌بست در مذاکرات، با دستور نخست‌وزیر، داوید برنئا، رئیس موساد دستور داد تیم موساد از دوحه به کشور بازگردد».

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد دیوید بارنیا، رییس موساد به دستور بنیامین نتانیاهو از هیات مذاکره‌کننده اسرائیلی در قطر خواسته است گفت‌وگوها بر سر برقراری مجدد آتش‌بس در منطقه و آزادی گروگان‌های حماس را متوقف کنند و به اسرائیل بازگردند.

بارنیا از تلاش‌های قطر و مصر برای میانجیگری در دور پیشین مذاکرات که به آزادی ده‌ها گروگان حماس انجامید، قدردانی کرد.

این بیانیه افزوده که «سازمان تروریستی حماس تعهدات خود را در معامله که شامل آزادی همه کودکان و زنان (ربوده شده) بر اساس فهرست و تأیید خود این گروه بود، انجام نداد».

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود هیاتی از موساد برای مذاکره درباره توقف مجدد درگیری‌ها در دوحه به سر می‌برد.

بر اساس این گزارش، هیات اسرائیلی در تلاش بود تا مقدمات آزادی گروه دیگری از گروگان‌های حماس را به جز زنان و کودکان فراهم آورد.

در جریان برقراری آتش‌بس موقت میان دو طرف، ۱۰۵ تن از گروگان‌های حماس، شامل ۸۱ اسرائیلی، ۲۳ تایلندی و یک فیلیپینی آزاد شوند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، جمعه شب در واشینگتن گفت حماس «عامل شکست» در وقفه‌های جنگی بود.

آقای کربی افزود حماس در ارائه فهرست اسرائیلی‌هایی که ربوده و می‌بایست آزاد می‌شدند، شکست خورد و لذا «مسئولیت بر عهده حماس است و وقفه به خاطر عملکرد آن گروه به پایان رسید».

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد درک این‌که چرا وقفه در عملیات جنگی به پایان رسید، مهم است؛ «به خاطر اقدامات حماس بود که از تعهدات خود عدول کرد».

آقای بلینکن افزود: «در واقع، حتی قبل از پایان (مهلت) وقفه، حماس یک حمله وحشیانه در اورشلیم انجام داد که سه نفر را کشت و تعدادی دیگر از جمله شهروندان آمریکایی را زخمی کرد.»

ارتش اسرائیل می گوید طی روز گذشته بیش از ۴۰۰ هدف را در غزه از جمله بیش از ۵۰ هدف در منطقه خان یونس را هدف قرار داده است.

نیروهای دفاعی اسرائیل می‌گویند که در روز گذشته از زمان نقض آتش‌بس توسط حماس و از سرگیری درگیری‌ها، حملات هوایی را علیه بیش از ۴۰۰ هدف در سراسر نوار غزه انجام داده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که جت‌های جنگنده بیش از ۵۰ هدف را در منطقه خان یونس در حملات «گسترده» در بخش جنوبی این منطقه مورد حمله قرار دادند.

نیروهای زمینی در شمال غزه حملات هوایی را به تعدادی از اهداف، از جمله مسجدی که توسط گروه «جهاد اسلامی فلسطین» به عنوان مقر عملیاتی استفاده می‌شد، هدایت کردند. این گروه نیز همچون حماس از سوی بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی طبقه‌بندی شده است.

بنابر همین گزارش، نیروهای دریایی اسرائیل همچنین حملاتی را به زیرساخت‌های حماس در جنوب از جمله تجهیزات دریایی مورد استفاده شبه‌نظامیان حماس انجام دادند.

ارتش اسرائیل همچنین گفت که تعدادی از «هسته‌های تروریستی» از بین رفتند و اهداف مورد حمله شامل یک انبار مهمات نیز بود.