توماج صالحی
//

پرونده سازی جدید قوه قضائیه برای توماج صالحی؛ اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» علت بازداشت

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی مدعی شد توماج صالحی پس از برخی اظهارنظر‌های کذب و بدون سند که در فضای مجازی منتشر کرد به اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» بازداشت شده است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، خبرگزاری قوه قضائیه نوشت: «توماج صالحی که چندی پیش با رای دیوانعالی کشور مبنی بر بررسی مجدد پرونده‌اش در دادگستری آزاد شده بود پس از برخی اظهارنظر‌های کذب و بدون سند که در فضای مجازی منتشر کرد به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بازداشت شد».

عصر پنج شنبه ۹ آذرماه حساب کاربری توماج صالحی در شبکه اجتماعی ایکس از بازداشت خشونت آمیز این خواننده و رپر مشهور ایرانی خبر داد.

خبرگزاری قوه قضائیه افزوده است: «پس از آزادی توماج صالحی بود که فرد مورد اشاره ادعا‌های بدون سند و ضد و نقیضی را در فضای مجازی مطرح کرد. توماج صالحی در صحبت‌های مطرح شده خود مدعی طرح شکایت از برخی افراد شده بود‌که بررسی پرونده قضایی اخیر وی و استعلام از مراجع قضایی نشان می‌دهد نه این فرد و نه وکیلش تاکنون هیچ شکایتی از ضابط و یا قضات پرونده ثبت نکرده‌اند».

در ادامه گزارش میزان، جعفری رئیس کل دادگستری استان اصفهان ضمن تشکر از نیروهای اطلاعاتی برای بازداشت توماج صالحی گفته است «قطعا رسیدگی به پرونده‌های قضایی بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها انجام خواهد شد و روند رسیدگی به تمامی پرونده‌ها مطابق قانون انجام خواهند شد».

جعفری مدعی شد: «در پرونده توماج صالحی هم مطابق بررسی‌های دقیق صورت گرفته تمام مراحل، بازداشت، بازجویی و‌بازپرسی مطابق قانون انجام شده است».

توماج صالحی، خواننده معترض، در اولین ویدئویی که پس از آزادیش منتشر کرد گفته بود در زمان بازداشت به گردن من آمپولی تزریق شد که به احتمال زیاد «آدرنالین» بوده تا «در زمان شکنجه بیهوش نشوم و درد را تا اوج آن تحمل کنم».

آقای صالحی در این ویدئو که روز دوشنبه ششم آذر در کانال یوتیوب او منتشر شد، گفته است: «در زمان بازداشت دست و پای من را شکستند و به صورت و سر من بسیار ضربه زدند. سعی کردم با دستانم جلوی ضربه‌ها را بگیرم که انگشتانم شکست».

او گفت که به همین دلیل شاید در هفته آینده دست یا پای خود را جراحی کند.

او همچنین گفت که مسئولان پرونده تا لحظه آزادی او تلاش می‌کردند که صفحاتم در شبکه‌های اجتماعی را در اختیار آن‌ها بگذارم که با این مسئله مخالفت کردم.

آقای صالحی در ویدئو روز دوشنبه خود با اشاره به این‌که مأموران وزارت اطلاعات در عمل «بالاتر از قانون» هستند، گفت: «معاون دادستان چرا باید از اطلاعات بترسد و با ترس و لرز حال من را بپرسد و بگوید آیا این‌جا هم شکنجه‌ات می‌کنند یا نه؟»

او همچنین با تأکید بر این‌که به‌دلیل شکنجه، از مسئولان زندان و رسانه‌های نزدیک به حکومت شکایت کرده است، گفت که نهادهای امنیتی «به رئیس زندان دستور دادند» که من را تحت فشار قرار دهد.

این خواننده معترض روز ۲۷ آبان‌ «پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی و مجموعاً یک سال و ۲۱ روز حبس» به قید وثیقه آزاد شد.