/

تمایل آمریکا و اسرائیل به تمدید آتش‌بس؛ حماس نیز مایل به تمدید ۴ روزه وقفه بشردوستانه است

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید کشورش مایل است شاهد تمدید دوباره وقفه درگیری‌ها در غزه باشد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آنتونی بلینکن که در نشست وزرای خارجه عضو ناتو در بروکسل سخن می‌گفت آمریکا همه روزه برای تمدید وقفه تلاش می‌کند. وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که ادامه وقفه به معنای آزادی تعداد بیشتری از گروگان‌ها و رسیدن میزان بیشتری از کمک‌های بشردوستانه به غزه خواهد بود.

آقای بلینکن در ادامه گفت معتقدم اسرائیل هم همین را می‌خواهد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد در جریان سفر آتی خود به اسرائیل، در مورد تمدید توقف درگیری‌ها در منطقه مذاکره خواهد کرد.

او در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل به خبرنگاران گفت تمدید آتش‌بس به معنای آزادی تعداد بیشتری از گروگان‌های حماس و ادامه کمک‌رسانی به نوار غزه است.

بلینکن قرار است طی روزهای آینده به اسرائیل سفر کند.

در عین حال یک منبع نزدیک به حماس نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است که این گروه شبه نظامی که از سوی بسیاری از کشورها به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی شده است، مایل است «آتش‌بس غزه» را برای چهار روز دیگر تمدید کند.

آتش‌بسی که که تاکنون منجر به مبادله گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان فلسطینی و ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شده است. توافق اولیه برای «آتش‌بس» چهار روزه بود که برای دو روز بیشتر تمدید شده است.

بنابر این گزارش، حماس به «میانجی‌ها» اطلاع داده است که حاضر است آتش‌بس را به مدت چهار روز دیگر تمدید کند و این گروه می‌تواند گروگان‌های اسرائیلی را که خود، سایر گروه‌های فلسطینی در این مدت نگه می‌دارند، طبق شرایط آتش‌بس موجود آزاد کند.

ابراز تمایل دو طرف جنگ در حالی مطرح شده که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با شبکه المیادین مدعی شد اگر آتش‌بس در غزه ادامه پیدا کند، سقوط دولت بنیامین نتانیاهو قطعی خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان گفت که این پیش‌بینی بر اساس برآورد مراکز مطالعاتی یهودیان است.

امیرعبداللهیان بار دیگر این موضوع جمهوری اسلامی را تکرار کرد که تهران به دنبال توسعه دامنه جنگ نیست اما: «نسبت به ادامه جنگ، افزایش شدت جنگ توسط آمریکا و اسرائیل و افزایش گستره دامنه جنگ هرگز بی‌تفاوت نخواهیم بود.»

او در ادامه گفت: «توصیه می‌کنیم اکنون همه طرف‌ها از این فرصت استفاده کنند و ابتکارات سیاسی جایگزین جنگ، جنایت و نسل‌کشی در غزه و جایگزین گسترش بیشتر دامنه جنگ در منطقه شود.»

همزمان یوسی فوکس، دبیر کابینه اسرائیل اعلام کرد هر خبری درباره توافق بر سر آزادی گروگان‌های حماس در ازای پایان جنگ یا برقراری آتش‌بس درازمدت در منطقه «جعلی» است.

مقام‌های اسرائیلی تاکید کرده‌اند بعد از پایان آتش‌بس، به جنگ در نوار غزه تا زمان نابودی کامل حماس ادامه خواهند داد.

هرتزی هالوی، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل روز هفتم آذر گفت نظامیان این کشور برای از سرگیری عملیات نظامی در غزه آماده هستند.