کامیون سوخت

ورود ۸ تانکر سوخت و گاز مایع از مصر به غزه در چارچوب توافق آتش‌بس

تایمز اسرائیل نوشت چهار تانکر سوخت و چهار تانکر گاز مایع در چارچوب توافق آتش‌بس موقت میان حماس و اسرائیل، روز شنبه چهارم آذر از مصر وارد نوار غزه شدند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، به گفته وزارت دفاع اسرائیل، سوخت و گاز وارد شده تنها برای مصارف بشردوستانه در غزه قابل استفاده خواهد بود.

همچنین ارتش اسرائیل اعلام کرد که روز شنبه چهارم آذر، ۲۰۰ کامیون دیگر حامل کمک‌های امدادی برای فلسطینیان وارد غزه می‌شود.

۱۳۵ کامیون حامل غذا، ۳۸ کامیون حاوی آب، ۱۷ تریلر حامل چادر برای اقامت، ۳۷ تریلر با بار تجهیزات درمانی، ۳ تریلر با وسایل
بهداشتی، ۴ نفتکش حامل سوخت و ۴ نفتکش حامل گاز مایع برای آشپزی در این روز در راه رسیدن به غزه هستند.

روز جمعه نیز شمار مشابهی کامیون با کمک‌های امدادی برای مردم غزه از گذرگاه مشترک با مصر وارد این باریکه شده بود.

همزمان طاهر النونو، مشاور رییس دفتر سیاسی حماس گفت این گروه آماده است پیشنهادهای احتمالی را در مورد دست‌یابی به «توافقات جدید»، بررسی کند.

نونو تاکید کرد: «ما پذیرای پیشنهادهای میانجی‌گران هستیم».

او هم‌زمان اسرائیل را متهم کرد با تیراندازی در بعضی مناطق، توافق آتش‌بس موقت را نقض کرده است.

به گفته نونو، دو نفر در تیراندازی سربازان اسرائیلی پس از اجرایی شدن آتش‌بس کشته شده‌اند.

مشاور رییس دفتر سیاسی حماس گفت اگر اسرائیل اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را به شمال نوار غزه ندهد، این اقدام کل توافق‌ را به خطر خواهد انداخت.

در عین حال یک دیپلمات‌ قطری که در قالب هیاتی به اسرائیل رفته است، گفت دلیل سفر هیات قطری اطمینان حاصل کردن از حسن اجرای توافق بر سر مبادله گروگان‌های حماس و زندانیان فلسطینی بوده است.

به گفته او، در این سفر همچنین درباره جزییات بیشتری از توافق حماس و اسرائیل، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

رسانه‌های اسرائیلی ساعاتی پیش گزارش دادند در رخدادی کم‌سابقه، یک هواپیما حامل مقام‌های قطری در فرودگاه بن‌گوریون اسرائیل به زمین نشست.

از ساعاتی پیش اسرائیل اسامی ۴۲ زندانی فلسطینی را که قرار است امروز شنبه چهارم آذر در چارچوب توافق آتش‌بس موقت میان حماس و اسرائیل آزاد شوند، اعلام کرد.

الجزیره نیز گزارش داد در این فهرست اسامی ۱۸ زن و ۲۴ نوجوان دیده می‌شود.

وال ‌استریت ژورنال هم به نقل از منابع مصری نوشت حماس قصد دارد تعداد بیشتری از گروگان‌های تایلندی خود را در طول آتش‌بس موقت آزاد کند.

پیش از این حماس روز جمعه سوم آذر ۱۰ گروگان تایلندی و یک گروگان فیلیپینی را آزاد کرده بود.

الجزیره گزارش داد از زمان اجرایی شدن آتش‌بس موقت میان اسرائیل و حماس، نیروهای اسرائیلی ۱۷ فلسطینی را در کرانه باختری رود اردن بازداشت کرده‌اند.

بدین ترتیب، مجموع فلسطینیان بازداشت شده در کرانه باختری از زمان آغاز مناقشه حماس و اسرائیل در روز ۱۵ مهر (هفتم اکتبر)، به بیش از سه هزار و ۱۰۰ تن رسیده است.