حمله به غزه
/

حملات تازه اسرائیل به مواضع حزب‌الله و حماس؛ «منطقه مرگ» توصیف سازمان ملل از بیمارستان شفا

ارتش اسرائیل می‌گوید در پی پرتاب حدود ۱۰ خمپاره از جنوب لبنان به سوی شمال اسرائیل، که همه آن‌ها در فضای باز سقوط کرد، «زیرساخت‌های تروریستی حزب‌الله در خاک لبنان» را هدف حملات زمینی و هوایی قرار داده است.

خواندن این مطلب 12 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ارتش افزوده است نقاطی را در جنوب لبنان هدف قرار داد که مبدا پرتاب خمپاره‌ها بوده است. براساس بیانیه ارتش، بالگردهای رزمی اسرائیل در این عملیات شراکت داشتند و همزمان، جنگنده‌های نیروی هوایی اهداف وابسته به حزب‌الله را زیر آتش خود گرفتند.

منابع لبنانی خبر دادند که حملاتی از سوی اسرائیل متوجه رأس‌نقوره شده است. این منطقه لبنانی در نزدیکی بخش اسرائیلی «روش هانیکرا» است.

ارتش اسرائیل روز شنبه برای نخستین بار پس از ۱۷ سال به منطقه نبطیه در لبنان نیز حمله هوایی کرد و آن را پاسخ به حملات خمپاره‌ای و سایر تحرکات مرزی حزب‌الله در نزدیکی مرز اسرائیل نامید.

طی روزها و هفته‌های اخیر،‌ میزان تنش در مناطق مرزی اسرائیل و لبنان رو به افزایش بوده است.

همزمان با این تحولات، ارتش اسرائیل می‌گوید نیروی دریایی این کشور ضربات سنگینی به «تروریست‌های حماس» وارد کرده و نیروی زمینی را در تحقق اهدافش در باریکه غزه یاری داده است.

در بیانیه ارتش اسرائیل همچنین آمده که جنگنده‌هایش در تازه‌ترین عملیات «زیرساخت‌های تروریستی در محله‌های جبالیا، زیتون و بیت لاهیا را منهدم کرده اند».

تمرکز عملیات ارتش اسرائیل از روز شنبه این هفته بر بخش‌های جبالیا، زیتون و بیت لاهیا با هدف «پاکسازی کامل» این مناطق از وجود اعضای گروه افراطی حماس بوده است.

ارتش اسرائیل در باریکه غزه از سگ‌های آموزش‌دیده برای شناسایی دهانه‌های تونل‌های حماس و اماکن دیگری که ممکن است اعضای حماس تله‌گذاری کرده باشند، استفاده می‌کند.

شمار تلفات فلسطینی‌ها در غزه از آغاز جنگ حماس و اسرائیل به ۱۲۳۰۰ نفر رسید. از این میان،‌ بیش از ۵۰۰۰ تن زیر سن قانونی بوده اند.

بر همین اساس حدود ۳۰ هزار تن هم زخمی شده اند. این آمار با اختلاف زیاد بیشترین میزان تلفات فلسطینیان در طول تاریخ تقابلشان با اسرائیل است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل «کابینه فراگیر امنیتی- سیاسی» این کشور روز یکشنبه ۲۸ آبان در پی نشستی پرجدل میان وزیران که شش ساعت و نیم طول کشید، درخواست جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای موافقت با ورود روزانه سوخت به میزان معینی به نوار غزه را تصویب کرد.

به نوشته روزنامه یدیعوت آحرونوت، سه وزیر از اعضای این کابینه، ایتامار بن‌گویر، بتسال‌ال اسموت‌ریچ و میری رگو به این درخواست رأی منفی دادند.

ایتامار بن‌گویر و بتسال‌ال اسموت‌ریچ، هر یک رهبر یک حزب راست عضو ائتلاف دولت هستند اما خانم رگو عضو حزب حاکم لیکود است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع، بنی گانتس و گادی آیزنکوت، دو ژنرال ارشد دوره احتیاط نیز از موافقان ورود سوخت به غزه بوده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، یوآو گالانت و دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در نخستین هفته‌های جنگ کشورشان علیه گروه افراطی حماس بارها گفته بودند با ورود سوخت به غزه مخالف هستند و استدلال کرده بودند که حماس سوخت را برای مصارف «تونل‌های تروریستی» خود به کار خواهد برد.

آقای نتانیاهو در توجیه دلیل تغییر رویکرد سابقش گفت این مقدار اندک سوخت تنها برای تصفیه‌خانه‌ها و منابع حیاتی زیربنایی غزه است. نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داد که در غیر این‌صورت، خطر بروز عفونت و آلودگی ممکن است غزه را فرا گرفته و سربازان اسرائیلی حاضر در عملیات در این باریکه را هم درگیر کند و از آن‌جا به اسرائیل هم سرایت کند.

گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد پس از بازدید از بیمارستان شفاء غزه، آن را «منطقه مرگ» توصیف کردند.

بر اساس بیانیه سازمان جهانی بهداشت،‌ تیم متشکل از کارشناسان این نهاد و متخصصان امنیتی و ترابری از سایر بخش های سازمان ملل متحد توانستند تنها یک ساعت در این بیمارستان بمانند.

بدنبال خروج حدود ۲۵۰۰ آواره، اکثر بیماران و کادر درمان از این بیمارستان در روز شنبه، هنوز بیش از ۲۹۰ بیمار، از جمله ۳۲ نوزاد در وضعیت فوق بحرانی در این مرکز حضور دارند.

به گفته پزشکان، سایر بیماران باقی‌مانده در بیمارستان شامل افرادی با زخم‌های به شدت عفونی و یا آسیب‌های نخاعی هستند که امکان جابجایی‌شان وجود نداشته است.

سازمان جهانی بهداشت ابراز امیدواری کرده که تیم‌های دیگری هم بتوانند به این بیمارستان دسترسی پیدا کرده و برای خروج امن بیماران باقی‌مانده، اقدام کنند.

نیروهای اسرائیلی همچنان در این بیمارستان حضور داشته و مشغول جستجوی گوشه و کنار آن هستند. اسرائیل بارها ادعا کرده بود که یک مرکز مهم فرماندهی گروه افراطی حماس در زیر این بیمارستان قرار دارد؛ ادعایی که از سوی حماس رد شده.

اسرائیل خروج بخش عمده بیماران و کادر درمان از این مجتمع درمانی در روز شنبه را «داوطلبانه» توصیف کرده، اما بخشی از افرادی که از آن خارج شده‌اند، نظر دیگری دارند.