سلمان رشدی
/

آذر نفیسی جایزه مرکز واتسلاو هاوِل در نیویورک را به سلمان رشدی اهدا کرد

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی هندی‌الاصل و خالق آیات شیطانی، روز سه‌شنبه، ۲۳ آبان‌ماه، جایزه صلح مرکز واتسلاو هاول در نیویورک را دریافت کرد.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، این جایزه را آذر نفیسی، نویسنده سرشناس ایرانی و خالق «لولیتاخوانی در تهران»، در مراسم سالانه این مرکز با عنوان «زندگی با حقیقت» به آقای رشدی اهدا کرد.

مرکز واتسلاو هاول دفاع رشدی از آزادی بیان را ستوده است.

سلمان رشدی از زمان حمله سال گذشته به دست یک مرد مهاجم که باعث نابینایی چشم راست و آسیب دیدن دست چپ او شد، کمتر در مجامع عمومی ظاهر شده، و حضورش در مراسم سه‌شنبه شب در نیویورک نیز به دلایل امنیتی از پیش اعلام نشده بود.

آقای رشدی مرداد سال ۱۴۰۱ هنگام شروع سخنرانی در اجتماعی در نزدیکی شهر نیویورک توسط یک مرد مهاجم مورد حمله قرار گرفت که با چاقو چندین بار گردن و ناحیه شکم او را مجروح کرد.

مهاجم که هادی مطر معرفی شد در جلسه دادگاه خود اتهام حمله فیزیکی و اقدام به قتل را رد کرد.

جایزه مرکز واتسلاو هاول در نیویورک با عنوان کامل «برهم زدن آرامش عمومی» اولین بار است که اهدا می‌شود. عنوان این جایزه برگرفته از کتاب گفت‌وگو با واتسلاو هاول درباره تاریخ و هنر و انقلاب در چکسلواکی سابق توسط کارِل هویزدالا است.

واتسلاو هاول، فعال سیاسی، شاعر و نمایشنامه‌نویس، و اولین رئیس جمهور جمهوریی چک پس از جدایی از کشور اسلواکی بود. او در دسامبر سال ۲۰۱۱ درگذشت.