بیمارستان غزه
/

بیمارستان غزه به قبرستان بدل شد؛ دفن حدود ۱۷۹ جسد در یک گور دسته‎‌جمعی

محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان شفا، بزرگ‌ترین بیمارستان غزه، از دفن ۱۷۹ نفر در یک «گور دسته‌جمعی» خبر داد. به گفته او، هفت نوزاد و ۲۹ بیمار فوت شده در بخش مراقبت‌های ویژه در میان مدفون‌شدگان هستند.

خواندن این مطلب 14 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مدیر این بیمارستان تاکید کرد اجساد زیادی در این مجتمع بیمارستانی تلمبار شده‌اند و به دلیل نبود سوخت و قطع برق، سردخانه آن هم کار نمی‌کند.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی می‌گوید شفا، بزرگترین مرکز درمانی و پزشکی در نوارغزه، در حال بدل شدن به «گورستانی» است که حتی قادر به «دفن اجساد نیست».

این بیمارستان در چند روز گذشته کانون بحرانی انسانی بوده و اکنون حتی رئیس جمهوری آمریکا خواستار محافظت از آن شده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید مقر و تاسیسات گروه حماس زیر این بیمارستان است. حماس این را تکذیب می‌کند و خواستار اعزام یک هیئت مستقل است.

کریستین لیندمایر سخنگوی سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه گفت که هنوز ۶۰۰ نفر از جمله چند نوزاد نارس در داخل این بیمارستان‌اند که پزشکان می‌گویند به علت قطع برق قادر نیستند این نوزادان را در دستگاه نگه دارند.

مارک رگف، مشاور ارشد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید نیروهای اسرائیلی «راه‌حل‌های عملی» برای بیرون آوردن و جابجایی این نوزادان داده، اما به گفته او حماس این پیشنهادها را نپذیرفته است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه ۲۳ آبان با انتشار گزارشی جدید اعلام کرد حمله‌های غیرقانونی ارتش اسرائیل به تاسیسات پزشکی، پرسنل و حمل‌ونقل و سیستم بهداشت و درمان غزه باید به عنوان جنایات جنگی بررسی شود.

این سازمان نوشت با وجود ادعای ارتش اسرائیل در روز پنجم نوامبر مبنی بر «استفاده حماس از بیمارستان‌ها»، هیچ مدرکی در این مورد ارائه نشده است که محروم کردن بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها را از وضعیت حفاظت شده‌شان توجیه کند.

پیشتر گزارش شده بود که تانک‌ها بیمارستان را محاصره کردند و نزدیک در اصلی هستند.

منابعی به رشدی ابوالعوف گفته بودند بیمارستان مستقیما با مقامات اسرائیلی طرف نیست زیرا این کار «بسیار خطرناک» است.

همزمان ارتش اسرائیل از کشف ورودی یک تونل حماس در مسجدی در غزه خبر داد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواهان بررسی حملات اسرائیل به برخی تاسیسات مانند بیمارستان‌ها به عنوان «جنایت جنگی» شد.

به‌رغم حمایت کامل آمریکا و بریتانیا از اسرائیل پس از حمله حماس در هفت اکتبر، اکنون رهبران این کشورها خواستار خویشتنداری اسرائیل شدند.

آمریکا و بریتانیا مانند بسیاری از کشورهای دیگر غربی پس از حمله حماس حمایت کامل خود را از اسرائیل ابراز کردند.

این تعهد همچنان که ارتش اسرائیل حملات تلافی جویانه خود را به غزه آغاز کرد، پابرجا ماند اما طی چند روز گذشته درخواست‌ها از اسرائیل برای خویشتنداری افزایش یافته است و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، برای حفاظت بیشتر از غیرنظامی‌ها و بیمارستان‌های فلسطینی فشار آورده‌اند.

پزشکانی که هنوز در بیمارستان شفا مانده‌اند می‌گویند اجساد در حیاط روی هم انباشته شده و بوی تعفن گرفته‌اند و حتی سردخانه‌ هم از کار افتاده است.

دکتر محمد ابو سلیمه به بی‌بی‌سی گفت که مقام‌های اسرائیل هنوز مجوز جابه‎‌جایی اجساد از بیمارستان را برای دفن نداده‌اند و سگ‌ها وارد بیمارستان شده و شروع به خوردن جنازه‌ها کرده‌اند.

همزمان نگرانی فزاینده‌ای از سرنوشت چند نوزاد نارسی وجود دارد که به علت قطع برق بیمارستان امکانات لازم برای حفظ جانشان وجود ندارد.

بنا بر اعلام نیروهای دفاعی اسرائیل، وقفه‌های بشردوستانه جنگ امروز (سه‌شنبه ۲۳ آبان) در شمال نوار غزه ادامه خواهد یافت تا فلسطینی‌ها بتوانند منطقه را تخلیه کنند و به سمت جنوب بروند.

هم‌زمان دو نفر از قانون‌گذاران اسرائیلی از کشورهای اروپایی خواستند برای کاهش بحران در نوار غزه، هر کشور حداقل ۱۰ هزار آواره فلسطینی را بپذیرد.

به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، در ۱۰ روز گذشته ۲۰۰ هزار نفر از شمال نوار غزه به سمت جنوب فرار کرده‌اند.

پدافند هوایی اسرائیل خبر داد یک هدف مشکوک را بر فراز عکا در شمال اسرائیل شناسایی و رهگیری کرده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد خانه یکی از اعضای حماس را تخریب کرده که در حمله به یک پمپ بنزین در نزدیکی کرانه باختری و کشته‌ شدن چهار اسرائیلی در خرداد ماه نقش داشته است.

اسرائیل خبر داد یک تونل حماس را در جریان عملیات زمینی ارتش در نوار غزه کشف کرده است.

شواهد ارتش اسرائیل از «سوءاستفاده» حماس از بیمارستان کودکاناشتراک

ارتش اسرائیل همچنین روز دوشنبه ۲۲ آبان، با انتشار عکس‌ها و ویدیویی کامل از شواهد به دست آمده، نشان داد که نیروهای «تروریستی» حماس چگونه از بیمارستان «رنتیسی» به عنوان مکانی برای نگهداری گروگانها، انبار تسلیحات و مقر هماهنگی‌های جنگی خود استفاده می‌کردند.

ارتش اسرائیل از آغاز نبرد با گروه «تروریستی» حماس بارها اعلام و شواهدی را منتشر کرده که ثابت می‌کند نیروهای حماس با سوءاستفاده از اماکن عمومی غیرنظامیان همچون بیمارستانها، مدارس و خانه‌ها، غیرنظامیان را سپر بلای خود قرار داده و در مواقع لزوم از این پوشش برای مظلوم‌نمایی در رسانه‌ها استفاده می‌کنند.

بیمارستان رنتیسی غزه اکنون در اختیار ارتش اسرائیل است و نیروهای حماس احتمالا به همراه گروگان‌هایشان از این منطقه متواری شده‌اند.

بر اساس این اعلامیه، ارتش اسرائیل طی شبانه‌روز گذشته ۲۰۰ موضع گروه حماس شامل پرتاب‌گرهای موشک‌های ضد تانک و مراکز تولید سلاح را هدف قرار داده است.