حمله به بیمارستان
/

به گفته مقامات فلسطینی دهها نفر در حمله به مدرسه البراق و بیمارستان الشفا کشته شدند

محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان الشفا به خبرگزاری رویترز گفت که در پی حمله اسرائیل به مدرسه البراق در غزه، دستکم ۲۰ تن کشته شده‌اند. همچنین گفته شده در حمله به بیمارستان الشفا نیز ۱۳ نفر کشته شده‌اند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، آقای ابوسلیمه همچنین تاکید کرد که بیمارستان محل کارش نیز با حمله اسرائیل روبه‌روست.

او گفت: «اسرائیل حالا جنگ با بیمارستان‌های شهر غزه را آغاز کرده است.»

اشرف القیدرا، سخنگوی وزارت بهداشت غزه گفت که ساختمان بیمارستان الشفا از بامداد جمعه پنج بار هدف بمباران قرار گرفت.

اسرائیل می‌گوید که سازمان حماس، زیر ساختمان بیمارستان الشفا پایگاه دارد.

اشرف القدره، سخنگوی اداره بهداشت غزه که توسط حماس، اداره می‌شود گفته است: «بیمارستان الشفا در شهر غزه که روز جمعه حداقل یکبار هدف قرار گرفته، کمتر از ۲۴ ساعت سوخت برای ادامه فعالیت در اختیار دارد».

 وی که به صورت تلفنی از بیمارستان الشفاء صحبت می‌کرد، گفت نیروهای اسرائیلی در اطراف بیمارستان هستند و دو بیمارستان رنتیسی و النصر دیگر در همین نزدیکی نیز توسط تانک‌های اسرائیلی محاصره شده‌اند.

او می‌گوید مناطق اطراف الشفا که بزرگترین بیمارستان غزه است، در روز جمعه پنج بار هدف قرار داده شده که این حملات قبل از طلوع آفتاب شروع شد و به بخش زایمان و سایر بخش‌ها آسیب رساند.

تعداد حملات اسرائیل به طور مستقل تأیید نشده، اما تصاویر ویدئویی تایید شده نشان می‌دهد که یک موشک به حیاط بیمارستان برخورد کرده و حداقل یک نفر را به شدت زخمی کرده است.

گزارش‌هایی هم مبنی بر کشته شدن حداقل یک نفر در بیمارستان الشفا در روز جمعه وجود دارد.

به گفته مقام‌های حماس، در حمله به بیمارستان الشفا «۱۳ نفر» کشته شده‌اند.

تصاویری که منتشر شده نشان می‌دهند که بیمارستان الشفا هدف موشک‌ قرار گرفته است.

پیشتر سازمان بهداشت جهانی نیز تایید کرد که این بیمارستان بمباران شده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل در مصاحبه با بی‌بی‌سی تایید کرد که نیروهای این کشور در اطراف بیمارستان‌ها مشغول انجام عملیات نظامی هستند.

پیتر لرنر سخنگوی ارتش این کشور به بی‌بی‌سی گفت:‌ «حماس به شکل استراتژیک انتخاب کرده که توانایی‌های تروریستی‌اش را زیر و اطراف بیمارستان‌ها قرار بدهد.»

به گفته این مقام نظامی، اسرائیل تلاش کرده تا از مردمی که به بیمارستان‌ها پناه برده‌اند بخواهد تا آنجا را ترک کنند.

یکی از گزارشگران بی‌بی‌سی در غزه می‌گوید که تانک‌های اسرائیلی تنها چند متر با بیمارستان الشفا فاصله دارند.

مقام‌های حماس همچنین اعلام کردند که بیمارستان اندونزیایی‌ها و بیمارستان اطفال «رنتیسی» نیز در طول شب گذشته هدف حمله قرار گرفتند.

دکتر القدره می‌گوید که او از یک مورد مرگ در زایشگاه اطلاع دارد، اما نمی‌تواند هیچ مورد دیگری را تایید کند. او همچنین می‌گوید که ده‌ها نفر به شدت زخمی شده‌اند.

ارتش اسرائیل حماس را به استفاده از بیمارستان الشفا برای پوشش و عملیات از تونل‌های زیر مجموعه آن متهم می‌کند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل ماه گذشته گفت که حماس «فرماندهی و کنترل خود را در بخش‌های مختلف بیمارستان انجام می‌دهد».

محمد ابوسلمیه، مدیر بیمارستان الشفا، ادعای اسرائیل مبنی بر وجود مقر فرماندهی حماس در زیر ساختمان این بیمارستان را «دروغ محض» خواند.

آقای ابوسلمیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: «این نادرست است، دروغ محض است. اینجا یک بیمارستان غیرنظامی است. ما به بیش از یک و نیم میلیون جمعیت غزه خدمات درمانی می‌دهیم.»

ارتش اسرائیل در واکنش به بیانیه هلال احمر فلسطین به خبرگزاری فرانسه گفت که این نهاد نمی‌تواند درباره جزییات عملیات نظامی در غزه اظهارنظر کند.

در جملاتی که از ارتش اسرائیل نقل شده آمده است که اظهارنظر در این ارتباط ممکن است جان نیروهای این کشور را به خطر بیاندازد.